چگونگی دستیابی به آرامش و کنترل اضطراب ها

آیا می توانید مهم ترین راه های کاهش و کنترل اضطراب های روحی را در چند بند ، خلاصه و کوتاه در جدول زیر بنویسید؟
اگر در بین این عوامل راه هایی وجود دارد که به تلقین درمانی ارتباط می یابد ، روی آن را علامت بگذارید.
قرآن ، نماز را ذکر خدا می شمرد:« وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي »(طه/14) و باز می فرماید : « (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(رعد/28)«:
نماز + یاد خدا موجب آرامش دل هاست = نماز با انسان آرامش می دهد.
احساس بی ثباتی و بی اعتباری در جهان طبیعت و فناپذیری و ختم زندگی در دنیا از سویی و پاسخگو نبودن طبیعت مادی به احساس نیاز نامتناهی انسان از دیگر سو، نوعی اضطراب و غربت را بر روح انسان ، چیره می گرداند. او چیزی را می جوید که در این جهان نمی یابد. نماز، انسان را با ذاتی فنا ناپذیر ، پیوند و به وی جاودانگی را نوید می دهد. لذا انسان ، هنگام نماز ، آرامش خود را باز می یابد و به زندگی و حیات خویش امیدوار می گردد؛ مشروط بر آن که در این سیر روحی ، رابط و واسط اصلی (روح) غایب نباشد.
اقامه ی نماز با شرایط مزبور ، منزلت خالق و میعاد مخلوق را یادآور می شود. از این رو ، هر گاه که نفس و شیطان ، او را به مخالفت با خدا دعوت کنند ، در پاسخ می گوید: « َ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»(یوسف/23)همچنان که نگهبان در صورتی می تواند حراست کند که جسم و فکر او در محل حاضر باشد ، نماز هم اگر با حضور قلب همراه شود ، انسان را از فحشا و منکر باز می دارد و هواها را در آدمی کنترل و مهار می کند؛ زیرا انسانی که با همه ی وجود ، پویایی راه صالحان و دوری و تبرّی از مسیر گمراهان را از خداوند تبارک و تعالی خواسته و بر عبادت و استعانت از او پیمان سپرده ، چگونه ممکن است با گذشت زمانی اندک ، پیمان او را نقض کند؟!
نماز ، جامه ی پاکی است ، و کسی که لباس سپید می پوشد ، می کوشد که خویش را از مکان های آلوده و تماس با آلودگی ها حفظ کند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.