امام صادق علیه السلام ،چگونگی گزینش و شیوه تبلیغی

امام صادق علیه السلام ،چگونگی گزینش و شیوه تبلیغی

بعد از تصرف سرزمین های زیادی در اقصی نقاط دنیا توسط سپاهیان اسلام، شهرهای مختلف جهان از شرق آسیا تا غرب آفریقا و جنوب اروپا تحت سیطره حکومت یکپارچه مکتب اسلام درآمدند و ملیت های گوناگون با زبان ، آداب ، رسوم و فرهنگ های متفاوت پا به جهان اسلام گذاشتند.بدیهی است این فرهنگ ها در یکدیگر آمیخته شده و از هم تأثیر می پذیرفتند و به این ترتیب فرهنگ های ایرانی ، رومی و نیز آفریقایی و اروپایی وارد فرهنگ اسلامی شد.

در آن عصر فلسفه ها و خطوط فکری گوناگونی با هجوم به جامعه اسلامی ، شک و شبهه هایی را گسترش داد. اندیشه تصوف دامنه دار شد و افکار گوناگون فقهی و نیز عمل به رای و قیاس و استحسان شکل گرفت . امام باقر و امام صادق علیهاالسلام از شرایط و جوّ انتقال علوم استفاده نموده، به تشکیل جلسات مناظره در زمینه های گوناگون علوم جدید نیز پرداختند .بدین جهت چون پربارترین حلقه های درسی آن زمان در زمینه های مختلف مناظرات و مباحث علمی امام باقر و امام صادق علیهم السلام بود ، طالبان و صاحب نظران علوم برای تبادل نظر و استفاده بیشتر ، در مناظرات ایشان شرکت نموده و به طرح سوالات خود می پرداختند و این دو امام به پاسخ گویی و بیان نظرات خود مبادرت می نمودند. لذا امام صادق علیه السلام برای تبیین اصول مذهب شیعه و اشاعه فقه و تفکر شیعی در قالب همین جلسات بهترین بهره را بردند و پایه های مذهب شیعه که از زمان حیات رسول خدا پی ریزی شده بود ، در زمان امام صادق علیه السلام محکم و استوار گشت و با آن ، حرکت عظیم فکری - فرهنگی امام صادق علیه السلام به مذهب جعفری مشهور گشت .

  • 5 stars
    نظر از: حكيمه جهان بخشي
    1396/04/28 @ 06:21:26 ب.ظ

     

    سلام علیکم
    شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) را به شما تسلیت می گویم

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.