موضوعات: "راه وصال" یا "خانواده" یا "اخلاق"

سلام

 

ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و نزول قرآن گرامی باد. 

ماه مبارک رمضان

 

علت ناکارآمدی تربیت

علت ناکارآمدی تربیت

یکی از دلایل اصلی ناکارآمدی برخی از آموزه های تربیتی که ما در تربیت فرزندانمان به کار می گیریم، بی توجّهی به اجزای مختلف سازو کار تربیت است. بسیاری از ما به تربیت، به صورت جزیره ای نگاه می کنیم؛ یعنی فکر می کنیم هر کدام از آموزه های تربیتی، به تنهایی و بدون ارتباط با سایر آموزه ها، اثر خاصّ خودش را خواهد گذاشت. آموزه های تربیتی دین، اجزای به هم پیوسته است و برای این که بتوانیم تربیت کاملی داشته باشیم، ابتدا باید با همه این اجزا آشنا شویم و در مرحله بعد هم همه این آموزه ها را به کار ببندیم. 

                 منبع: منِ دیگرِ ما از محسن عباسی ولدی 

 

جشنواره ریحانه آسمانی همزمان با هفته بزرگداشت شهدا برگزار شد.

برنامه های هفته بزرگداشت شهدا

خاطره گوییخاطره گویی2

جشنواره غذا

جشنواره غذا2

كمند ناپيدا

كمند ناپيدا

رهبر انقلاب اسلامي گرايش به سمت مدگرايي،‌ تجمل گرايي،‌ تازه طلبي و افراط در آرايش و نمايش زنان در برابر مردان را يكي از بزرگترين عوامل انحراف در هر جامعه اي توصيف كردند و ضمن فراخواندن زنان مسلمان به مقاومت در برابر اين گونه تهديدات ضد اخلاقي فرمودند:‌غربي ها مايل نيستند زنان در جوامع جهان سوم آرمانخواه و داراي فكر روشن و هدفهاي بزرگ باشند.لذا زنان جوان در جامعه ما بايد مراقب اين كمند ناپيدا و بسيار خطرناك فرهنگ و تفكر غربي باشند و از آن پرهيز كنند. صلاح زنان در جامعه،‌ صلاح مردان را بدنبا ل می آورد.

۲۲ /آبان/ ۱۳۷۰

ديدار پرستاران همزمان با ميلاد حضرت زينب(سلام الله علیها)

اثر رفتار پدر و مادر بر رشد و تکامل مغز کودکان

اثر رفتار پدر و مادر بر رشد و تکامل مغز کودکان

اثر رفتار پدر و مادر بر رشد و تکامل مغز کودکان

رفتار پدر و مادر با کودک بسیار مهمّ و مؤثر است، به طوری که می تواند زندگی و آینده او را توأم با شادی و نشاط گرداند. رفتار پدر و مادر نمی تواند کودک را از برخورد با مشکلات و استرس ها دور نمایدد، ولی می تواند او را طوری پرورش دهد که بتواند با استرس ها مبارزه کند.

تغذیه صحیح و کافی در دوران کودکی که مغز در حال رشد است، محرّک های مغزی، یاد دادن و محبّت های مادری موجب رشد و تکامل مغز می گردد.

تجربه هائی که کودک از پدر و مادر خود به دست می آورد موجب ارتباط بین سلول های مغز فوقانی و مغز تحتانی و تکامل مغز او می گردد.

رفتار پدر و مادر با کودک باید بر این اصل استوار باشد که هر گاه کودک احساسی دارد، باید به او کمک شود، تا در آینده مشکلی با استرس ها نداشته باشد.

کودک شما باید حس کند و بداند که والدینش نسبت به او احساس محبّت آمیز دارند و می توانند به او آرامش دهند.

دین و مهارت های زندگی

دین و مهارت های زندگی

خوشبختانه و البته بر خلاف تصوّر موجود دین، آموزه های فراوانی در حوزه مهارت های زندگی دارد؛ آموزه هایی که یا دیده نشدند و یا به درستی فهم نشدند. به جهت جایگاه مهمی که رضامندی از زندگی در تکامل معنوی دارد، اولیای دین آموزه های فراوانی را به پیروان خود آموخته اند. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در کنار تعالیم قدسی و ملکوتی خود، مهارت های زندگی را به پیروان خود و حتی کسانی همانند امام علی علیه السلام، ابوذر غفاری و دیگران می آموزند. امام علی علیه السلام نیز مهارت های زندگی را به یاران خود می آموختند. از بقیه معصومین علیهم السلام نیز همین مسئله روایت شده است. حتی فراتر از این،قرآن کریم نیز در این زمینه آموزه های مهمی دارد. بنابراین یکی از دغدغه های دین رضامندی از زندگی و یکی از رسالت های آن آموزش مهارت های زندگی کردن به پیروان خویش است. 

پدرانه

همسرانه

روش مواجهه با عیوب همسر

پسران در ذهنشان دختر ایده آل شان را نقاشی می کنند.

دختران هم پسر ایده آل شان را نقاشی می کنند.

اما آن وجود ندارد.

نه اینکه در این شهر نیست

در این کشور هم نیست

بلکه روی زمین هم نیست! 

همه ما نقص داریم تا از هم دوریم این نقص ها را نمی دانیم

به مجردی که ازدواج انجام شد و کنار هم قرار گرفتیم، کم کم کمبودها ظاهر می شود!حالا ناراضی باشیم؟!

نخیر، باید زندگی را آنگونه که هست پذیرفت و ساخت.

اینطور نباشد که اگر بر اثر معاشرت

اشکال

عیب

و ایرادی در همسرتان مشاهده کردید آن را بزرگ بشمارید و برای خودتان غصه کنید.

البته یک عیب هایی هست که قابل برطرف شدن است، آنها را برطرف کنید.

یک عیب هایی هم هست که قابل برطرف شدن نیست، با آنها هم باید بسازید.

                                                  منبع:@shenakhte_rahbari    

 

بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود

مادر

دهان به دهان می چرخید وصف گریه ی رسول خدا.

                - حتما جهنم وعده گاه همه ی آن هاست…هفت طبقه دارد و هر طبقه با قسمت های مختلفش، جای جماعتی از آن هاست…

خدای رحمان و رحیم وعده ی قطعی داده بود، وعده ی عذاب،جهنم را وصف کرده بود. آیات لرزه انداخته بود بر جان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و سیلاب اشک بر چهره ی ایشان، همه را بی تاب کرده بود.

کسی نمی دانست چرا

ادامه »

آخرین برگ کتاب زندگی آدم

آخرین برگ کتاب زندگی آدم         

آخرین برگ کتاب زندگی آدم، تعیین کننده است؛ ببین در آخرین صفحه ی کتابت چه می نویسی!

                                                منبع:کتاب طیب

ناآگاهی تأثیرگذاران تربیتی از مبانی و روش های تربیت دینی

ناآگاهی تأثیرگذاران تربیتی از مبانی و روش های تربیت دینی

تربیت گل های خوش بو

بدون تردید، دین برای خود، یک نظام تربیتی دارد.کسی که می خواهد در مسیر تربیت، دینی عمل کند و به اهدافی که دین برای تربیت ترسیم کرده برسد، باید با مبانی و روش های تربیت دینی آشنا باشد.

والدین، معلمان و روحانیان، سه قشر تأثیرگذار تربیتی در جامعه ما هستند. ما این اقشار را در میانه میدان تربیت، مدیرانی می دانیم که عدم آشنایی آنان با مبانی و روش های تربیت دینی، می تواند جامعه را با خطرهای جدّی رو به رو کند؛ امّا سؤال اساسی این جاست که آیا برنامه تعریف شده و تدوین یافته ای برای آموزش این سه قشر، وجود دارد؟ چه کسی می تواند منکر تأثیر تربیتی محیط خانه که مدیریت آن به عهده والدین است، شود؟ اگر برای روحانیان و معلمان، برنامه هایی هر چند اندک در راستای مبانی و روش های تربیت دینی وجود دارد، آیا برای والدین نیز برنامه ای آموزشی که بتوان تأثیر آن را به صورت عملی  در تربیت فرزند دید، وجود دارد؟ ناآگاهی از روش های تربیت صحیح، تنها در دین فرزندان ما، ایجاد مشکل نمی کند، سلامت روحی و روانی بچه ها به استفاده از روش های صحیح تربیتی بستگی دارد.   

                                      منبع:کتاب اول منِ دیگرِ ما از محسن عباسی ولدی 

نماز و دیگر هیچ

خانواده الگو

نماز و دیگر هیچ

کار آقا مهدی خیلی خسته کننده بود و هیچ رمقی برایش نمی گذاشت . اما وقتی ظهر با خستگی تمام از سر کار می آمد، حتی اگر سفره هم پهن بود، اول نمازش را می خواند، بعد سرسفره می آمد. خوابش هم خیلی کم بود، تکه کلامش این بود: “وقتی بمیریم، وقت برای خواب زیاد داریم"!                                                                                                                                                                                                                  *****

تربیت بچه ها خیلی برایش اهمیت داشت. خیلی مقید بود که نمازش را اول وقت بخواند تا بچه ها نماز پدرشان را ببینند و یاد بگیرند. می گفت: ” باید بچه ها از همین حالا با نماز آشنا بشن.” حتی کیفیت نماز هم برایش مهم بود و گاهی به شوخی، دست بچه ها را می بست و می گفت: ” این قدر خودتون رو سر نماز نخارونید!”

نماز جمعه ها هم محمدمتین را با خودش به مسجد می برد. محمدمتین خیلی شیطنت داشت و سر نماز، همه مهرها را جمع می کرد. مسجدی ها می دانستند وقتی او می آید، باید یک مهر دیگر در جیب شان داشته باشند!

           منبع: کتاب بابا مهدی / خاطراتی از شهید مدافع حرم مهدی قاضی خانی 

خدمت به مادر یکی از مهمترین عوامل موفقیت

خدمت به مادر یکی از مهمترین عوامل موفقیت

خدمت به مادر یکی از مهمترین عوامل موفقیت
رفتار دکتر با مادرش فوق العاده خوب بود. معمولا سرکلاس به تماس هایش جواب نمی داد، اما اگر مادرش تماس می گرفت جواب می داد و خیلی راحت با او ترکی صحبت می کرد. مادر دکتر تقریبا دو سال مریض بود. در این مدت اگر باید ایشان را به بیمارستان می برد، دیگر جایی برای کارهای دیگر باقی نمی ماند. یک روز قرار بود همراه دکتر و چند نفر دیگر با فرد مهمی ملاقات کنیم که کار مادرش پیش آمد. قبل از موعد ملاقات تماس گرفت و عذرخواهی کرد.

مسیر موفقیت

مسیر موفقیت

برای موفقیت در سال تحصیلی چه باید کرد؟!

 گام های مؤثر

                    الف: برنامه ریزی:

 برای استفاده بهتر از فرصت ها و اوقات زندگی،داشتن یک برنامه صحیح و کارآمد است.   

 برنامه ای که با شرایط درستی باشد قابل اجرا است و نباید شروع ساعت های آن را به تعویق انداخت.

                    ب: اجرای برنامه:

 شاید بسیاری از ما، برای خیلی از مسائل زندگیمان، مثل شروع سال تحصیلی جدید و یا شروع کارجدید و حتی        زندگی جدید مشترکمان، برنامه و قول و قرارهایی با خود گذاشته و طراحی کرده ایم ولی هیچگاه به نتیجه مثبت  دلخواه خود نریسده ایم و بسیاری از ما رنجیده خاطر و ناامید گشته ایم!!

                    واقعا چرا؟!!

رمز واقعی موفقیت در برنامه ریزی « تلاش مستمر» و « مرور دائمی » قول و قرارهای ذهنی ماست. و در واقع آموختن « مهارت برای پایبندی به برنامه است.»

                ج: مهارت لازم برای موفقیت در برنامه ریزی

1-                  آموختن برنامه ریزی عملی و کارآمد

2-                  تقویت مهارت تصمیم گیری

3-                   مهارت نه گفتن

4-                  مدیریت زمان

چرا ازدواج؟

روز ازدواج

چرا ازدواج؟

یکی از ضروریات زندگی و نیازهای انسان، ازدواج است. ازدواج یکی از رسم و رسومات نیکویی است که از بدو خلقت انسان در فطرت و آفرینش آدمی قرار گرفته و سنتی خوب و مفید است که در طول تاریخ انسان ها آن را پذیرفته اند. حال این ازدواج اگر با اندیشه و طبق قوانین و معیارهای صحیح انجام بگیرد، فواید و منافع مهمی را دربردارد که عبارت اند از:

1. آرامش جنسی

2. انس و محبّت

3. سلامت جسم

4.سلامت روان

5.یکدلی

6. یاری همدیگر

7.رشد و شکوفایی استعدادها

8.هدف دار شدن

9.سعادت و خوشبختی

10.نیکو شدن اخلاق

11.فرار از فقر

12. تولید نسل

13.رشد معنوی

14. آرامش والدین و خانواده

15.رفع کدورت ها و دشمنی ها

16.امنیت جامعه

                                                                             منبع: کتاب ازدواجم دیر شد از ابوالقاسم حسنی 

روز ازدواج مبارک

اول ذیحجه سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها و روز ازدواج مبارک 

روز ازدواج

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

داشتن هدف و انگیزه  

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

3-2-داشتن هدف و انگیزه
 

هدف، خواسته دقیق و روشن است و مهم ترین عامل برای رسیدن به موفقیت، هر انسانی باید در زندگی هدف داشته باشد هدف گذاری در زندگی یعنی ترسیم جاده ای برای مقصد، خداوند متعال از آفریدن انسان ها هدف داشته است«وَمَا خَلَقتَ الجِنِّ و الاِنس اَلاَّ لِیَعبدُونَ[1]» جن و انس را نیافریدیم، مگر به هدف عبادت و عبودیت . با این مقدمه  مشخص می شود که هدف در زندگی، نقش بزرگ و تعیین کننده ای دارد و به انسان در مسیر حرکتش سرعت می دهد و انگیزه و توانایی او را افزایش می دهد.[2]

طالب علم باید از اول ورود به تحصیل، انگیزه و هدف داشته باشد. هدف واقعی تحصیل، گستردن افق دید فرد و ایجاد یک دید بهتر نسبت به زندگی، ایجاد رشد فکری ، بینشی، اجتماعی و از بین بردن جهل می باشد. با انتخاب هدف، علاقه به تحصیل افزایش یافته و میل و انگیزه فراوانی در طالب علم ایجاد می شود.

بنابراین یکی از رموز موفقیت در تحصیل، داشتن هدف است و بدین وسیله است که انسانهای بزرگ از دیگران متمایز می شوند و گرنه هیچ انسان موفقی از ابتدا موفق به دنیا نیامده است. لذا تعیین هدف، کلیدی است که می تواند عمده مشکلات طالب علم را برطرف کند پس لازم است که هدف، با دقت تعیین شود زیرا به هر اندازه که هدف مهم باشد، انگیزه در شخص ایجاد می شود و موفقیت تحصیلی را در پی دارد.

 



ذاریات(51)/56.[1]
.           مرتضی. نظری. عوامل موفقیت در تحصیل. چاپ 5. تهران. مدرسه. 1376. ص12.[2]

                                منبع : پایان نامهعوامل توفیق الهی در کسب علم از زهرا ملازاده 

در راه حفظ حجابم کشته شوم

در راه حفظ حجاب کشته شوم.

در راه حفظ حجابم کشته شوم

دختری به مؤسسه اسلامی نیویورک آمد و گفت می خواهم مسلمان شوم. رئیس مؤسسه دو بار او را رد کرد و گفت باید تحقیق کنی هنگامی که برای سومین بار آمد او را ردّ کردند. در این هنگام فریاد زد اگر مسلمانم نکنید می روم وسط سالن و فریاد می زنم و می گویم کسی به فریادم برسد…با شناخت آگاهی و اشتیاق او جشنی برپا شد و او مسلمان شد. بعد از این حرکت، خانواده مسیحی دختر، آزار و اذیت ها را شروع کردند و روز به روز بر سختی و فشار افزودند تا حدّی که کار به تهدید رسید و گفتند که باید از ظواهر دینی اسلامی دست برداری و بر این کار مجبوری .

مسئولان مؤسسه ناچار با علما در ایران تماس گرفتند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که اگر خطر جانی او را تهدید می کند، اجازه دارد روسری خود را بردارد.

اما دختر تازه مسلمان پرسید: اگر من روسری خود را برندارم و در راه حفظ حجابم کشته شوم آیا شهید محسوب می گردم؟

پاسخ شنید آری!

و دختر با صلابت و استواری گفت: به خدا قسم روسری خود را برنمی دارم هر چند در راه حفظ حجابم جانم را از دست بدهم.

                                منبع: مجله پرسمان دانشجویی، شماره 69مهرماه 1387

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

علم، اساس همه ارزش ها و جهل، ریشه همه معایب است. در توفیق کسب علم عوامل متعددی تأثیر گذارند و تعیین کردن این عوامل از اهمیت ویژه ای برخوردار است از جمله آن ها، می توان به عوامل انگیزشی اشاره کرد. انگیزش، نیرویی پیش برنده و تأثیر گذار در راه علم به شمار می آید.

 بنابراین طالب علم با عمل کردن به این عوامل می تواند در زمینه تحصیلی، به موفقیتهای چشمگیری دست یابد .تعدادی از این عوامل در این وبلاگ در چند بار متوالی مورد بررسی قرار می گیرد:

3-1-داشتن روحیه ی حقیقت جویی

ادامه »

واجب تر از نان شب

تفریح سالم واجب تر از نان شب

ویژگی های تفریح خانوادگی

1-    دائمی بودن

این خیلی مهم است که در فاصله های نسبتا کوتاه، برنامه تفریح در خانواده وجود داشته باشد.نمی شود تمام دغدغه ها و تنش های یک سال را جمع کنیم و توقع داشته باشیم با یک مسافرت دوروزه همه این استرس ها و تنش ها رفع شود. اگر مثلا آخر هر هفته برنامه مختصر و مفیدی برای تفریح بگذاریم نتیجه بهتری عایدمان می شود تا مسافرت های مفصل و با فاصله.

2-    هدفمند بودن

فلسفه تفریح این است که خستگی ها و تنش های زندگی روزمره را از خودمان دور کنیم و با انرژی چند برابری به زندگی برگردیم. این خیلی مهم است که همین نکته طلایی یادمان باشد. براساس این نکته، مهم نیست که حتما مسافرت های گران قیمت و بی تناسب با بنیه اقتصادی خانواده و بی برنامه را به خودمان تحمیل کنیم. مثلا می شود به جای مسافرت های دور، به تفریح های داخل شهر و محیط های جدید و داخل شهر پرداخت.گاهی یک استخر و یکی دو ساعت شنا می تواند آرامشی به همراه داشته باشد که تفریح های طولانی ندارد.

3-    تعامل خوب

اگر قرار است کلی هزینه کنیم و برویم سفر و توی سفر مدام با هم درگیری و بگو و مگو داشته باشیم، همان بهتر است که توی خانه بمانیم. اصل مهم و حیاتی ای  که در خوش گذشتن نقش اساسی دارد، این است که تفریح را برای رهایی از دغدغه ها انجام دهیم و همه مسائل آزار دهنده را کنار بگذاریم. رفتارهای نرم و محبت‌آمیز در طول سفر، باعث می شود اعضای خانواده بیشتر به هم نزدیک و صمیمی تر شوند.

4-     دو نفره به وقت لزوم

نباید حضور بچه ها در خانواده باعث کم رنگ شدن صمیمیت زن و شوهری شود. یکی از راه های رفع این کم رنگی همین مسافرت ها و تفریح های دو نفره است.می شود با یک برنامه ریزی خوب و هماهنگی با فامیل و آشناها، به صورت نوبتی به این جور سفرهای دو نفره رفت و مراقبت از بچه ها را هم کنار گذاشت. صمیمیت بیشتر بین زوجین باعث بالا رفتن میزان سلامت خانواده می شود.

                      منبع:کتاب های سبک زندگی /سه گانه زندگی از پایگاه مشاوره سازمان بهزیستی کشور 

گزاره های محبت

          گزاره های محبت

گزاره های محبت

v   محبت از نیازهای فطری است؛ یعنی هر انسان به حمک این که انسان است، نیازمند محبت است.

v   یکی از اصلی ترین نتایج محبت، خاصیت هم سان سازی آن است. محبت، محبّ را به شکل محبوب درمی آورد.

v   وقتی نشانه محبت، صداقت معرفی می شود، باید فهمید که محبت خود به خود اطاعت را به دنبال می آورد.

ادامه »

بی عدالتی دستگاه آفرینش یا مشکلات خود ساخته؟!

بی عدالتی دستگاه آفرینش

بی‌عدالتی دستگاه آفرینش یا مشکلات خودساخته؟!

بسیاری از مردم در محاسبه علل و عوامل حوادث ناگوار و مصائب گاهی گرفتار اشتباه می‌شوند و ظلم‌هایی که به دست انسان‌های ستمگر انجام‌شده است ، به‌حساب بی‌عدالتی دستگاه آفرینش می‌گذارند، و بی‌نظمی کار بشر را به‌حساب بی‌نظمی سازمان خلقت .

ادامه »

تربیت فرزند صالح

راهنمای تربیت فرزند صالح

«منِ دیگرِ ما» تلاش می کند با تکیه بر مبانی دینی، مهارت های تربیت فرزند در دنیای امروز را با قلمی ساده و روان به پدران و مادران آموزش دهد.

ادامه »

راه های ورود به بهشت

خلاصه کلام حجة الاسلام دکتر عرب پور نماینده ولی فقیه در سپاه ثارالله و عضو هیئت امنای مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) کرمان در جمع طلاب مدرسه

8راه ورود به بهشت از دیدگاه امام علی علیه السلام

ادامه »

خود را ارزیابی کنیم در شیعه واقعی بودن

شیعه واقعی هستم؟

مردی به زنش گفت : برو نزد حضرت زهرا( علیهاالسلام) و درباره من پرسش کن که آیا من از شیعیان شما هستم یا خیر

ادامه »

مهمان ویژه

مهمان ویژه

مدرسه علميه حضرت زينب (سلام الله علیها ) کرمان امروز یکشنبه 29بهمن در ایام سوگواری بی بی دو عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها معطر به عطر شهیدی گمنام ، شهیدی که از استخوان هایش تنها یک جمجمه باقی مانده بود ، گشت .

ادامه »

کانون آرامش

در آغاز سال تحصيلی جديد مدرسه علميه حضرت زينب (س) به بهانه روز مباهله و روز خانواده ، جلسه مشورتی با حضور اساتيد ، طلاب ، والدين و همسران آن ها برگزار نمود که در آن ، سرکار خانم مرتضايی مشاور محترم اين مدرسه ، به بيان چگونگی واقعه مباهله پرداختند و سپس نقش و جايگاه خانواده از منظر اسلام را تشريح نمودند.

ايشان در ضمن سخنان خود در جمع طلاب و به خصوص طلبه های جديدالورود ، به خصوصيات دوران نوجوانی و جوانی اشاره نمودند و اصول تربيتی و وظايف خطير والدين در امر تعليم و تربيت جوانان را گوشزد کردند .

در پايان به سوالات طلاب در اين زمينه پاسخ داده شد.

کانون آرامش

مرواریدهای هستی

مرواریدهای هستی

واژه های سازنده

آفرین، باصفا ، ان شاءالله ، احسن ، لایق ، ممنون ، متشکرم ، امیدوارم ، خوب ، عالیه ، عزیزم ، نظیف ، جانم ، عمرم ، خوبه ، دوستم ، کنجکاو ، رفیقم ، عاقل ، تلاشگر ، عزیز دلم ، باهنر ، بادقت ، موقّر ، ماشاءالله ، بافهم و کمال ، فهمیده ، الحمدلله ، آرام ، بسیار خوب ، بفرمایید ، چشم ، باتقوا ، بردبار ، سپاسگزارم ، مطئن ، مهربان ، دل گرم ، لطفا ، صمیمی ، خوشبخت ، مقبول

ادامه »

واژه ها ی سازنده و مخرب

واژه های مخرب و سازنده

در ارتباط بین دو انسان ، واژه ها و کلمات گاهی نقش سازنده یا مخرب دارند. بعضی از این کلمات:

واژه های مخرب

بی انصاف ، احمق ، بی شعور ، لش ، نفهم ، لاابالی ، تنبل ، دروغ گو ، بی اصل ، ترسو ، بدبخت ، مغرور ، بی ارزش ، نفرت انگیز ، کثیف ، دست و پا چلفتی ، رذل ، مسخره ، پست ، نجس ، پرحرف ، وحشی ، سربه هوا ، شکاک ، رفوزه ، شلخته ، فضول ، خفه ، کله پوک ، آشغال ، دیوانه ، عوضی ، نالایق ، بی کفایت ، واخورده !

ادامه »

نقش روانی و عاطفی کلمات

بار عاطفی کلمات

نقش روانی و عاطفی کلمات

در ارتباط بین دو انسان ، واژه ها و کلمات گاهی نقش سازنده یا مخرّب دارند . بعضی از کلمات روح انسانی را به خراش می دهند و موجب شیارها و زخم هایی در دل انسان می گردند . این زخم ها گاهی کاری تر از زخم شمشیر و ماندگارتر از آن است و همواره مثل خوره روح آدمی را می خورد و منجر به بیماری های عمیق روانی می گردد.

کلمات و جمله های ناسالم موجب ارتباط ناسالم و کلمات خوب و شاد موجب ارتباط سالم می شود. گاهی کلمات ناسالم ناخودآگاه در گفتار متداول والدین ، پیام های نامناسب و پی آمد های مخرّبی به بار خواهد آورد و سبب تضعیف و تحقیر شخصیت و آزرده شدن روح یک دیگر می گردد.

ادامه »

گل محمدی باشیم

خوشگویی

خوشگویی

از شاخه های دیگر « حسن خلق » ، که رابطه ها را استوارتر و پیوند ها را صمیمی تر می سازد ، گفتار دلپذیر و شادی بخش است. متانت در سخن و ادب در گفتار و زیبایی در کلام ، خصلت پاکدلانِ بی کینه است و خلق و خوی اولیاء دین.

ارزش انسان و جوهره وجودی اش را زبان و بیان روشن می سازد:

یکی تحقیر می کند ، یکی تشویق.

یکی عیبجویی می کند ، دیگری تحسین و تقدیر .

یکی ملالت می کند ، دیگری پروبال می دهد و امید می آفریند.

کدام یک خوبتر است؟

ادامه »

پله اول

پله اول

پله اول

« پی گیری مقاصد مادی و اهداف معنوی و انسانی ، نیازمند انگیزه و خواست قلبی است. انسان بدون علاقه و انگیزه ، نه تنها در مقابله با مشکلات و موانع ، فاقد قدرت پایداری و استقامت است و کوچک ترین مساله ای می تواند او را به سادگی از پای درآورد ، بلکه اساسا آدمی بدون دارا بودن انگیزه ای قوی ، هیچ هدفی را دنبال نخواهد کرد. محرّک و انگیزه درونی از قوی ترین عوامل تکامل و رکن اساسی تمامی تلاش ها و فعالیت های مادی و معنوی است».

ادامه »

معرفی ثروتمند ترین فرد

ثروتمندترین فرد

از حضرت علی (ع)نقل شده است.

«هر که داراری خرد باشد ،قناعت می کند.»[1]

«هر کس به آنچه خدای متعال برایش تقدیر کرده و روزی او قرار داده قانع و راضی باشد،پس چنین شخصی از ثروتمند ترین و بی نیاز ترین مردم خواهد بود»[2]

برای اینکه در زندگی شادی و آرامش بیشتری را تجربه کنیم نکاتی ناب ارائه می شود:

ادامه »

حقوق مرد بر زن

دراین اینجا به توضیح برخی ازاین حقوق ها می پردازیم:

احترام به شوهر

هر انسانی به شخصیت خویش علاقه مند است و خود را دوست دارد.و می خواهد دیگران به شخصیت او احترام بگذارند.خانم محترم دوست داشتن خود و نیاز به احترام یک امر غریزی است اما همه انسان ها حاضر نیستند این نیاز درونی همسر شما را برطرف کنند و به وی احترام بگذارند.او از شما که یار و غم خوارش هستید انتظار دارد در خانه به او احترام بگذارید.به یاد داشته باشید بزرگ کردن او شما را کوچک نمی کند.

ادامه »

حقوق مرد بر زن

حقوق مرد بر زن

حقوق مرد بر زن

یکی از نکات ناب که زنان را مخاطب خود قرار می دهد و ادای آن از واجباتی است که زن باید رعایت کند حقوق شوهر بر وی است.دردین اسلام حقوق شوهر بالا ترین حقوق ها معرفی شده و زنان وظیفه دارند آن ها را دقیق و کامل مراعات کند.و در احادیث زیادی زنانی را که از ادای حق شوهر سرباز می زنند و به آن توجه نمی کنند بد ترین زنان معرفی می کند و این زنان در حقیقت حق خداوند را هم ادا نکرده اند.و چون از اجرای حقوق شوهر تخلف می کنند مورد لعن،نفرین و نکوهش قرار می گیرند و بدترین و شدید ترین کیفر ها را به آنها وعده داده اند.

ادامه »

زیان های گوشه گیری و انزوا

 زیان های انزوا و گوشه گیری

زیان هاي گوشه گیري و انزوا

در برابر منافع و فوایدي که در بالا براي عزلت و انزوا ذکر گردید زیان هاي متعددي در تنهایی و فواید زیادي در معاشرت است که آن ها را می توان دلایل برتري و فضیلت معاشرت شمرد:

2- تنهایی و عزلت مایه بسیاري از انحرافات فکري و اعوجاج سلیقه است، زیرا انسان

ادامه »

تفاوت طبیعی زن و مرد

تفاوت طبیعی زن و مرد
خدای متعال طبیعت زن را ظریف قرار داده است. بعضی از انگشتها خیلی درشت و بزرگ هستند و برای كندن یك سنگ از زمین خیلی خوبند، امّا اگر بخواهند یك جواهر خیلی ریز را لمس كنند، معلوم نیست بتوانند بردارند.
امّا بعضی از انگشتها ظریف و باریك‌اند، آن سنگ را نمی‌توانند بردارند اما آن خرده جواهر و خرده طلا را می‌توانند از روی زمین جمع كنند. زن و مرد این طورند. هركدام یك مسئولیتی دارند. نمی‌شود هم گفت كدامیك مسئولیتش سنگین‌تر است. مسئولیت هر دو سنگین است. هر دو لازم است.
روح زن چون لطیف‌تر است، احتیاج به آرامش بیشتری دارد. او نیاز به آسایش و تكیه كردن به یك جای مطمئن دارد. این تكیه گاه كیست؟ او شوهر است. خدا اینها را این طور كنار هم قرار داده است.

                                                                                                                 منبع :پژوهش خانم فاطمه حسن زاده

نه به مرد سالاری و زن سالاری

نه مرد‌سالاری و نه زن‌سالاری
این طور هم نیست كه بگوییم همه جا خانم باید از آقا تبعیت كند؛ نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. « الرّجالُ قَوّامونَ علی النّساءِ» معنایش این نیست كه زن بایستی در همه‌ی امور تابع شوهر باشد. نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده‌های بدتر از اروپا و مقلّد اروپا، بگوییم كه زن بایستی همه كاره باشد و مرد باید تابع باشد. نه این هم غلط است. بالاخره دو تا شریك و دو تا رفیق هستید. یك جا مرد كوتاه بیاید، یك جا زن كوتاه بیاید. یكی این جا از سلیقه و خواست خود بگذرد، دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با یكدیگر زندگی كنید.

                                 منبع: پژوهش خانم فاطمه حسن زاده                          

زیان هاي گوشه گیري و انزوا

انزوا

زیان هاي گوشه گیري و انزوا

در برابر منافع و فوایدي که در بالا براي عزلت و انزوا ذکر گردید زیان هاي متعددي در تنهایی و فواید زیادي در معاشرت است که آن ها را می توان دلایل برتري و فضیلت معاشرت شمرد:

ادامه »

مرد قوّام است و زن ریحان

مرد قوّام و زن ریحان

مرد قوّام است و زن ریحان

اسلام مرد را قوّام[1]و زن را ریحان[2] می‌داند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلكه، درست دیدن طبیعت آنهاست. ترازوی آن ها هم اتفاقاً برابر است؛ یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یك كفه می‌گذاریم، و این جنس مدیریت و كاركرد و محلّ اعتماد و اتكا بودن و تكیه گاه بودن برای زن را هم در كفه‌ی دیگر ترازو می‌گذاریم، این دو كفه با هم برابر می‌شود. نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن.


[1]اشاره به آیه‌ی كریمه‌ی : الرجال قوامون علی النساء … سوره‌ی نساء، آیه‌ی 34.
[2]اشاره به حدیث معروف علی علیه السلام: المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة، بحار الانوار، ج 100، ص 253.

فاطمیه علیهاالسلام در قالب تصویر

برپایی جشنواره غذا

جشنواره غذا به مناسبت ایام الله دهه فجر با هدف معرفی غذاهای محلی به طلاب و پرهیز از غذاهای غربی و فست فودی در حوزه حضرت زینب علیهاالسلام کرمان برپا شد.

طلاب و اساتید این حوزه با پخت انواع غذاهای سنتی و فانزی نظیر آش آماج – آش بلغور و شیر – آب روغنو (کاچی مخصوص کرمانی ها ) – کله جوش – یفچه بادمجان – آلبالو پلو و… چند نمونه کیک و انواع دسر با تزئینات مختلف در این جشنواره شرکت کردند. 

این جشنواره به مناسبت ایام الله دهه فجر با هدف معرفی غذاهای محلی به طلاب و پرهیز از غذاهای غربی و فست فودی در حوزه حضرت زینب علیهاالسلام کرمان برپا شد.

طلاب و اساتید این حوزه با پخت انواع غذاهای سنتی و فانزی نظیر آش آماج – آش بلغور و شیر – آب روغنو (کاچی مخصوص کرمانی ها ) – کله جوش – یفچه بادمجان – آلبالو پلو و… چند نمونه کیک و انواع دسر با تزئینات مختلف در این جشنواره شرکت کردند.  

جشنواره غذا

دوره تربیت مشاور

دوره تربیت مشاور

سیاست‌های کلی خانواده

بند پنجم:

تحکیم خانواده با تاکید بر:

  •  به کارگیری یکپارچه ظرفیت های آموزشی، تربیتی و رسانه ای کشور
  • فرهنگ سازی و تقویت تعاملات اخلاقی
  • مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان
  • ممنوعیت نشر برنامه های مخل ارزش های خانواده
  • ایجاد فرصت برای استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت به صورت جمعی

بند5 سیاست های کلی خانواده

انجمن نحکیم بنیان خانواده میثاق مؤدت کرمان                                                

ادامه دارد…                                                               

سیاست‌های کلی خانواده

بند چهارم:

ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان در سنین مناسب ازدواج و نفی تجرد در جامعه

با وضع سیاست های اجرایی و قوانین تشویقی و حمایتی و فرهنگ سازی تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی

بند 4 سیاست های کلی خانواده

                 انجمن تحکیم بنیان خانواده میثاق مودت کرمان

      ادامه دارد…

                                                            

سیاست‌های کلی خانواده

                                                                                 سیاست سوم:

                                                        برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد

                                                               برای حفظ و ارتقاءهویت اسلامی و ملی

                                                                       و صیانت از خانواده و جامعه

                                                  سیاست سوم خانواده

                                                          انجمن تحکیم بنیان خانواده میثاق مودت کرمان

                                                                                                           ادامه دارد…

مراحل موفقیت

مراحل موفقیتچهار مرحله برای رسیدن موفقیت:

1- هدف روشن شود - مشخص کنیم چه می خواهیم.

2- قدم های بزرگ برای رسیدن به هدف برداریم.

3- برای رسیدن به هدف اقدامات را کنترل کنیم.

4- طرز فکر و روش خود را تغییر دهیم.

سیاست‌های کلی خانواده

دومین سیاست کلی خانواده:

محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات ، برنامه ها ، سیاست های اجرایی و تمام نظامات آموزشی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی به ویژه نظام مسکن و شهرسازی

دومین سیاست کلی خانوادهانجمن تحکیم بنیان خانواده میثاق مودت کرمان  

  ادامه دارد…

سیاست‌های کلی خانواده

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی خانواده را ابلاغ کردند.

اولین سیاست کلی خانواده:

ادامه دارد.

صفحات: 1· 2

تقدیم به شما

من یک دختر مسلمانم

از ویژگی های یک دختر مسلمان چیست؟

ادامه »

اهمیت کار کردن در فضای مجازی از دیدگاه رهبر عزیز

مقام معظم رهبری فرموده اند اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری نشان می‌دهد و دشمن نیز برای هر یک نفر از ۷۰ میلیون نفر جمعیت ایران پرونده درست کرده است و بر تصرف عقول و قلوب برنامه دارند.

چگونگی دستیابی به آرامش و کنترل اضطراب ها

آیا می توانید مهم ترین راه های کاهش و کنترل اضطراب های روحی را در چند بند ، خلاصه و کوتاه در جدول زیر بنویسید؟
اگر در بین این عوامل راه هایی وجود دارد که به تلقین درمانی ارتباط می یابد ، روی آن را علامت بگذارید.
قرآن ، نماز را ذکر خدا می شمرد:« وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي »(طه/14) و باز می فرماید : « (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(رعد/28)«:
نماز + یاد خدا موجب آرامش دل هاست = نماز با انسان آرامش می دهد.
احساس بی ثباتی و بی اعتباری در جهان طبیعت و فناپذیری و ختم زندگی در دنیا از سویی و پاسخگو نبودن طبیعت مادی به احساس نیاز نامتناهی انسان از دیگر سو، نوعی اضطراب و غربت را بر روح انسان ، چیره می گرداند. او چیزی را می جوید که در این جهان نمی یابد. نماز، انسان را با ذاتی فنا ناپذیر ، پیوند و به وی جاودانگی را نوید می دهد. لذا انسان ، هنگام نماز ، آرامش خود را باز می یابد و به زندگی و حیات خویش امیدوار می گردد؛ مشروط بر آن که در این سیر روحی ، رابط و واسط اصلی (روح) غایب نباشد.
اقامه ی نماز با شرایط مزبور ، منزلت خالق و میعاد مخلوق را یادآور می شود. از این رو ، هر گاه که نفس و شیطان ، او را به مخالفت با خدا دعوت کنند ، در پاسخ می گوید: « َ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»(یوسف/23)همچنان که نگهبان در صورتی می تواند حراست کند که جسم و فکر او در محل حاضر باشد ، نماز هم اگر با حضور قلب همراه شود ، انسان را از فحشا و منکر باز می دارد و هواها را در آدمی کنترل و مهار می کند؛ زیرا انسانی که با همه ی وجود ، پویایی راه صالحان و دوری و تبرّی از مسیر گمراهان را از خداوند تبارک و تعالی خواسته و بر عبادت و استعانت از او پیمان سپرده ، چگونه ممکن است با گذشت زمانی اندک ، پیمان او را نقض کند؟!
نماز ، جامه ی پاکی است ، و کسی که لباس سپید می پوشد ، می کوشد که خویش را از مکان های آلوده و تماس با آلودگی ها حفظ کند.

ره نامه طلاب

به مسئولان فرهنگی و رسانه ای اهمیت ترویج این فریضه و نقش بی همتای آن در پرورش فضیلت ها را یادآور می شوم.مقام معظم رهبری حفظه الله 72/6/19

تغییر نظام فکری از فردی به سمت جمعی و اجتماعی ، سرانه کیفی مطالعه را افزایش می دهد.

کارگاه تخصصی بررسی روند مطالعه و کتابخوانی در مدرسه علمیه حضرت زینب س برگزار شد
حجه الاسلام و المسلمین انجم شعاع دبیر جشنواره علامه حلی در استان کرمان، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب س با اشاره به آسیب های مطالعه سطحی، به تغییر در نظام فکری افراد از فردی به جمعی اشاره کردند و گفتند : همان طور که انقلاب صنعتی در دهه های قبل اتفاق افتاد باید انقلاب فرهنگی به معنای تغییر در سیستم آموزشی نیز اتفاق بیفتند .
ایشان ضمن تشریح محورهای تغییر در نظام آموزشی به مسئله محتواهای آموزشی اشاره کردند و افزودند : انقلاب فرهنگی در حیطه آموزش باید در کیفیت آموزش ، روش ها ، محتواها و حکمت و فلسفه اتفاق بیفتد و در این بین هم دانشگاهها و هم حوزه های علمیه نقش مؤثری را ایفا می کنند .
آقای انجم شعاع وظیفه حوزه را تغییر در فقه حکومتی ، حکمت حکومتی و اخلاق حکومتی دانستند و اشاره کردند 90درصد تالیفات و کتابهای حوزه های علمیه در حوزه اخلاق فردی است در صورتی که باید تالیفات ،در حوزه اخلاق برای جامعه و موسسات تنظیم شود .
ایشان در بخش دوم سخنان خویش با اشاره به دو بنیاد مهم فرهنگی کشور یعنی دانشگاه و حوزه گفتند : به تعبیر امام خمینی ره فرهنگ دانشگاه و فرهنگ حوزه باید در هم ذوب شوند و این ذوب شدن یعنی محتوا و روشهای علمیشان در هم یکی شود تا نتایج یکی شود و در صحنه اداری یک تغییر و دگرگونی مثبت اتفاق بیفتند که در نتیجه این تغییر امنیت اجتماعی و عدالت اجتماعی به وقوع می پیوندد .

صفحات: 1· 2

ویژگی های عالم

نشست اخلاقی با موضوع عالم کیست در مدرسه علمیه حضرت زینب س برگزار گردید.
حجه الاسلام واعظی از مبلغین حوزه علمیه قم در جمع طلاب حوزه حضرت زینب س شاخصه های یک عالم و راه کارهای رسیدن به علم واقعی را بیان کردند .
در این نشت آقای واعظی خطاب به طلاب گفتند : علما صرفا محصلین در حوزه و دانشگاه نیستند بلکه علما کسانی هستند که حقیقتا اهل معرفتند .
ایشان ضمن اشاره به اینکه زمینه های رسیدن به این معرفت و اهل معرفت شدن در حوزه های علمیه نسبت به دانشگاه بیشتر است ، افزودند دانشجویان نیز می توانند با استفاده از راه کارهایی مثل مطالعه کتب اعتقادی ، رفت و آمد به مساجد و ارتباط با علما به این مرتبه برسند .
حجه الاسلام واعظی در ادامه سخنان خویش به طلاب نیز گوشزد کردند که باید علاوه بر مطالعه و کسب فیض از محضر علما به خود سازی نیز بپردازند به نحوی که اطرافیان آ متحول شدن آنها را ببینند .
آقای واعظی در بخش دیگری از سخنان خویش گفتند حضور در حوزه های علمیه برای افرادی که دیگاه مادی و دنیوی دارند مانند سم است و باید کسانی وارد حوزه شوند که مخلص باشند و اخلاص و رسیدن به آخرت نیکو سرلوحه کارشان باشد.
ایشان در پایان به طلاب توصیه نمودند که سعی کنند در یک رشته درسی یا اخلاقی تربیتی تخصص پیدا کنند و همچنین ازدواج را مانع پیشرفت و کمال ندانند و بدانند که اکه این دو امر یعنی ازدواج و تحصیل هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند .
لازم به ذکر است جلسه اخلاق عمومی هر پنج شنبه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب س و با حضور طلاب از ساعت7:30 تا 8:30 برگزار می گردد .

تلاوت کننده و ترجمان قرآن

از آن رو که تلاوت آيات کتاب خدا بهترين وسيله انس باخداست، و براي مقرّبان درگاه حق هيچ لذّتي بالاتر از خواندن قرآن و تدبّر در آن نيست، حضرت مهدي (عليه السلام) که در اين دوران والاترين درجات انس و بالاترين مقامات قرب الي اللّه را داراست، شايسته ترين کسي است که به عنوانِ «يا تالِيَ کتابِ اللّه و ترجمانَه» [1] مي تواند مورد خطاب قرار گيرد.
[1] مفاتيج الجنان، «زيارت آل يس» ـ روايت شده از ناحيه مقدسه امام زمان (عليه السلام) ـ.

شریک قرآن

همه ائمه بزرگوار، «شرکاء قرآن کريم» شمرده شده اند [1] چنانکه بطور ويژه در يکي از زيارتهاي مخصوصه حضرت مهدي (عليه السلام) با تعبير «السلام عليک يا شريک القرآن» از ايشان ياد شده است.
[1] «زيارت جامعه» از ملحقات مفاتيح الجنان: السلام عليکم ائمّة المؤمنين… و عباد الرحمن و شرکاء القرآن….

مهدی (عج) همپای قرآن

اينکه پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) در سفارش مشهور خويش فرمود: «اني تارک فيکم الثقلين کتاب اللّه و عترتي ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً» [1] و بدين سان بر همپايي و همراهي خاندان خويش سلام اللّه عليهم با قرآن کريم، تأکيد نمود، دلالت بر اين دارد که در زمان ما، کتاب خدا قرآن کريم جز در کنار مهدي آل محمد (صلي الله عليه وآله وسلم) که يگانه ذخيره و باقيمانده اين دودمان پاک است، کتاب هدايت انسانها نتواند بود و از گمراهي و سرگرداني مردم، جلوگيري نتواند کرد.
و نيز اينکه رسولخدا (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «عليّ مع القرآن و القرآن مع عليّ لايفترقان حتي يردا علي الحوض» [2] با توجه به اينکه در اين عصر، وصايت و وراثت حضرت علي (عليه السلام) در همه مقامات ولايتي و شئونات هدايتي اش تنها از آن حضرت مهدي (عليه السلام) مي باشد، بر چنين همراهي و همپايي و معيّتي، بين او و قرآن نيز دلالت دارد.
[1] کنزل العمال ج 1 ص 44 ـ مسند احمد بن حنبل ج 5 ـ ص 89 و 182: من در بين شما دو وديعت گرانبها باقي مي گذارم تا زماني که به آن دو چنگ زده باشيد هرگز گمراه نخواهيد شد.
[2] ينابيع المودة صفحه 90: علي (عليه السلام) با قرآن است و قرآن باعلي است، هرگز از يکديگر جدا نشوند تا آن زمان که در حوض کوثر بر من وارد شوند.

راه شناخت مهدی (عج)

براي شناخت حضرت مهدي (عليه السلام) و ويژگي هاي شخصي و کيفيت غيبت و ظهور او هيچ وسيله اي بهتر از آيات شريفه قرآن کريم و روايات معصومين (عليهم السلام) نيست. با اينکه در اين زمينه و با اتکاي به همين آيات و روايات، بيش از هزار کتاب و رساله نوشته شده است بازهم به طور يقين مي توان گفت که در تمامي آنها، جز بخش کوچکي از معارف مربوط به اين آخرين ذخيره الهي، تبيين نشده است. زيرا ابعاد وجودي او را ـ همچنان که در باره اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرموده اند ـ کسي جز خدا و پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) به تمام و کمال نشناسد. و باز کلام خدا و پيامبر و اهلبيت را هرکسي به درستي فهم نتواند کرد.
علاوه بر اين، خاصيت دوران غيبت است که نمي توان مطمئن بود که همه فرمايشات آنان به ما رسيده باشد.
با اين همه، آنچه در پي مي آيد تنها مروري بر پاره اي عناوين و ذکر نمونه هايي در هر باب است. بسان بر گرفتن قطره هايي از دريايي بي کرانه، که گفته اند:

آب دريا را اگر نتوان کشيد                     هم به قدر تشنگي بايد چشيد

 

فرزندان و کودکان از اعضای خانواده الگو می گیرند و رنگ می پذیرند.

از این رو امام علی(علیه السلام) سفارش می کنند که با خانواده ی خوب و صالح روابط دوستانه برقرار کنید:
قال علی (علیه السلام): «ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِی الْمُرُوءاتِ وَ الأحْسابِ وَ أهْلِ الْبِیُوتاتِ الصّالِحَةِ وَ السَّوابِقِ الْحَسَنَةِ؛ روابط خود را با افراد با شخصیت و اصیل و خاندان های صالح و خوش سابقه برقرار ساز.»
آن گاه ایشان خانواده ی نمونه را معرفی می کنند:

صفحات: 1· 2

به راستى در سرگذشت آنان، براى خردمندان عبرتى است

 

لَقَدْ كانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُوْلِى الْأَلْبابِ … (يوسف/ 111)
به راستى در سرگذشت آنان، براى خردمندان عبرتى است.
نهضت مقدّس سيّدالشهداء عليه السلام آميزه‏اى از عشق، عرفان، حماسه و ايثار است. اين نهضت پرشكوه تجلّى فرهنگِ ناب اسلامى است؛ و براى همه و هميشه عبرت و اسوه است. عاشورا در پهنه تاريخ بشر، گسترده است. از آدم عليه السلام تا خاتم صلى الله عليه و آله و سلم و تا مهدى عليه السلام، بر حسين عليه السلام و خاندان و يارانش گريسته‏اند، و بر حماسه و ايثار و اخلاصشان درود گفته‏اند.
سال شصت هجرى بود. شش دهه از هجرت آخرين پيغامبر الهى، كه حسين عليه السلام درس‏آموز مكتب او بود، مى‏گذشت. او مى‏ديد جامعه و ارزش‏هايى را كه جَدّ بزرگوارش بنيان نهاده بود، چگونه رفته رفته رو به تباهى و ويرانى مى‏رود، و آداب و سنن جاهلى دوباره جان مى‏گيرد. در اين هنگام بود كه طاغوت بنى‏اميه، معاويه فرزند بوسفيان، به هلاكت رسيد، و عالَمى از شرّ او آسود. اما فرزند پليدش به جاى او نشست و گستاخانه جاهلان و جلّادان بنى‏اميّه را به تعقيب حسين عليه السلام روانه كرد، تا اين آخرين سنگر مقاومت را درهم بشكند. امام چاره‏اى جز هجرت از مدينه جدّش نديد. راهى مكّه شد، سرزمين وحى. اما در آنجا نيز وى را آرام نگذاشتند. سرانجام با دعوت‏هاى مكرّر مردم كوفه، و براى پاسداشت حرمت كعبه، از آن سرزمين گام بيرون نهاد. آنان كه پيام حسين عليه السلام را شنيده و هدف عالى او را دريافته بودند، همراه او شدند و در ركابش رفتند و رفتند تا به سرزمين موعود رسيدند: كربلا. اينجا بود كه حراميان راه بر او بستند و در محاصره‏اش‏ گرفتند. فرزند على عليه السلام بر دوراهى ذلّت و شهادت قرار گرفت. پيدا بود كه او جز شهادت را انتخاب نخواهد كرد. عاقبت آن حادثه عظيم به وقوع پيوست؛ بار ديگر انسانى از تبار محمّد صلى الله عليه و آله و سلم در راه آرمان‏هاى متعالى او به ديدار پروردگارش شتافت.

صفحات: 1· 2

قال الحسين عليه السلام: فَلَكُم فِىَّ أُسوَةٌ

قال الحسين عليه السلام:
فَلَكُم فِىَّ أُسوَةٌ.

براى شما در [زندگى و رفتار] من الگوست.
حماسه سترگى كه امام حسين عليه السلام و خاندان و ياران باوفايش در محرم سال 61 هجرى رقم زدند داراى چنان عظمتى است كه در طول چهارده قرن، مسلمانان و آزادگان جهان متناسب با شرايط عصر و نسل خود، پيام‏هاى آن را دريافته، و آن قيام بزرگ را الگوى قيام‏هاى حق‏طلبانه خويش عليه ظلم و بيداد قرار داده‏اند.
مورّخان و مقتل‏نگاران درباره تعداد ياران امام حسين عليه السلام و شهداى كربلا به اختلاف سخن گفته‏اند.  امّا به نظر ما اهميّت حادثه كربلا در تعداد شهداى آن نيست، بلكه در بزرگى اهداف و صفات والاى انسانى آن رادمردان است، كه بايد آن را دريافت و با آنان همنوا شد.
… انَّهُمْ فِتْيَةٌ ءَامَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْناهُمْ هُدَىً. (كهف/ 13)
… آنها جوانمردانى بودند كه به پروردگارشان ايمان آوردند و ما بر هدايتشان افزوديم.

اهمّيّت و آفاق عالَم‏گستر اين حادثه جاودان تاريخ بشر، ايجاب مى‏كند كه هر از چندى با امكانات تحقيقى بهتر و زبان و ادبيات مناسب هر عصر، به اين موضوع پرداخته شود، تا هماره طراوت و تازگى آموزه‏هاى آن براى تمامى دوران‏ها حفظ شود.
يك قصه بيش نيست غم عشق وين عجب كز هر زبان كه مى‏شنوم نامكرر است

اين كوشش ناچيز را متواضعانه، به آستان مقدّس بزرگ معلّم ايمان، جهاد و شهادت، حسين بن على عليه السلام و خاندان و ياران دلير و باوفايش، هديه مى‏كنيم. باشد كه مورد مقبول حضرتش قرار گيرد.
رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا انَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.
پژوهشكده تحقيقات اسلامى
نمايندگى ولىّ فقيه در سپاه

سبک زندگی

نظر به بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی ، برآن شدیم تا بازنگری داشته باشیم در بهترین شیوه و سیره زندگی ، که از آن ائمه اطهار علیهم السلام است . و از آنجا که در ماه محرم به سر می بریم . ابتدا از سیره زندگی ، حوادث ووقایع زندگی ایشان سخن به میان می آوریم. تا سبک زندگی این الگوی هزار و چهار صد ساله ماشیعیان به بهترین وجه به جهانیان معرفی گردد.

قال امام هادی علیه السلام

الایمان ما وقرته القلوب و صدقته الاعمال و الاسلام ما جری به اللسان وحلت به المناکحه

 

ایمان آن است که دلها به ان گواهی دهد و اعمال آن را نشان دهد و تصدیق کند و اسلام همان است که بر زبان جاری شود و ازدواج بدان حلال گردد .( دلائل الامامه ص216)

سلام بر آن امام همامی که پیشتاز دانش و تقوا و کمال بود و وجودش مظهر فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی و الگوی حق جویان و ستم ستیزان و از بهترین و برترین آفریدگان الهی .

در عبادت با چنان خضوع و خشوعی سر به سجده می گذاشت و نیمه های شب را آنقدر در رکوع و سجود خالی مینمود که بیننده به نحیر فرو می رفت ، پیوسته در سجود          می فرمود : الهی مسئ قد ورد و فقیر قد قصد لا تخیب مسماه وارحمه وغفر له خطاه

بار الها ! گنه کاری بر تو وارد شده و تهی بر تو روی آورده تلاشش را بی نتیجه مگردان و او را مورد عنایت و رحمت خویش قرار ده و از لغزشش درگذر !

و این در حالی است که ابن قباد درباره آن امام می گوید : کان فقیها اماما متعبدا ، او پیشوایی دانا و عابد بود . کرم و سخاوت و علم و دانش ان عزیز والا مقام زبان زد عام و خاص بود و زیارت معروف جامعه کبیره که حضرت آن را به یکی از شیعیان مخلص خود تعلیم داد آنچنان که از نظر محتوا عمیق و از جهت فصاحت و بلاغت فصیح است که همه ادبا و فصحا و عالمان آن زمان را انگشت به دهان گذارده و در این زیارت علاوه بر معرفی جایگاه و ابعاد وجودی معصومین علیه السلام در نظام آفرینش و نقش آنها در به کمال رساندن استعدادها توسط آن بزرگواران پرده از اسرار نهفته امامت  برداشته است .

نسبت بین حجاب و عفت

هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر باشد ، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه ی باطنی و درونی عفت فتاثیر بیشتری دارد ؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نا محرم می گردد.
اخلاق زندگی ص 160- حسن خداوردی


عاقبت برای پرهیزکاران است

با شنيدن اين آيه، مقدس به لرزه افتاد
ايامى كه مرحوم شيخ بهاءالدين محمد در نجف اشرف بود، روزى به محفل درس مرحوم مقدس اردبيلى رفت. وى را ديد كه از شكسته نفسى، خود را در ميان شاگردان پنهان كرده، به گونه‏اى كه كسى فرق نمى‏گذارد كه استاد و شاگرد كدامند و صدر محفل (جايگاه استاد) خالى است، شيخ با اصرار زياد مرحوم اردبيلى را آورد، صدر مجلس نشانيد. در آن هنگام صدائى شنيده شد كه به آواز بلند مى‏خواند:
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ. (قصص: 83)
يعنى ما اين دار آخرت را براى كسانى قرار مى‏دهيم كه در زمين اراده برترى‏جويى و فساد ندارند و عاقبت براى پرهيزكاران است.
هرچه گشتند صاحب صدا را نيافتند. اين آيه لرزه بر اندام مقدس انداخت و رنگ رويش تغيير يافت و گريه كنان برخاست.

هزار و یک نکته ص 38 - مرکز تحقیقات و متون اسلامی

آدمی هر چه بزرگتر ، متواضع تر

ديدار سلطان الواعظين شيرازى و محدث قمى‏
مرحوم سلطان‏الواعظين شيرازى مؤلف «شبهاى پيشاور» نقل مى‏كند كه در ايامى كه مفاتيح الجنان تازه چاپ شده بود، روزى در سرداب سامرا آن را در دست داشتم و مى‏خواندم. ديدم شيخى با قباى كرباس و عمامه كوچك نشسته و مشغول ذكر است. شيخ از من پرسيد: اين كتاب از كيست؟
پاسخ دادم: از محدث قمى آقاى حاج شيخ عباس است و شروع كردم به تعريف كردن از او.
شيخ گفت: «اينقدر هم تعريف ندارد، بيخود تعريف مى‏كنى!» من با ناراحتى گفتم: آقا برخيز و از اينجا برو و ديگر از اين حرفها بر زبان نياور! كسى كه در كنار من نشسته بود دست زد به پهلويم و گفت: مؤدب باش، ايشان خود محدث قمى هستند!
برخاستم با آن شيخ روبوسى كردم عذر خواستم و خم شدم كه دستش را ببوسم، ولى نگذاشت و خم شد، دست مرا بوسيد و فرمود: شما سيد هستيد.

هزار و یک نکته ص 37- مرکز تحقیقات ومتون اسلامی

مجازات خوردن بیت المال

در ناسخ است كه پيغمبر را غلامى بود به نام كركره كه مَركب حضرت را نگه مى‏داشت. در جنگ خيبر و جمع غنايم از دنيا رفت. رسول خدا وقتى خبر فوت او را شنيد، فرمود: او اهل آتش است چون بار او را گشودند گليمى پشمى افزون از سهم خود از غيبت برداشته بود.
حضرت فرمود به واسطه همين گليم خود را اهل دوزخ قرار داد.
نيز در جنگ خيبر يكى از صحابه از دنيا رفت. چون به عرض آن حضرت رسانيدند. فرمود:
بر وى نماز مگزاريد، او در غنائم خيانت كرده است. چون او را جستند چند مهره از مهره‏هاى يهود ربوده بود كه افزون از دو درهم ارزش نداشت!
پس اى برادر عزيز ملتفت باش و از خوردن وجوهات و بيت‏المال مسلمين بيش از حق خود بپرهيز!
هزار و یک نکه ص 37 - مرکز تحقیقات و متون اسلامی

امام خمینی (ره )هیچ گاه درصدد تلافی نبودند

سراغ آنها را مى‏گرفتند
چه بسا افراد بى‏هويت و مغرض و جاهلى كه در قم و نجف امام را مورد بدترين آزارهاى روحى، تهمتها، افتراها و توهينها قرار دادند، كه نمونه آن را امام در پيام به حوزه‏ها و روحانيت در مورد آب كشيدن ظرف آب فرزندشان در مدرسه فيضيه به اين جرم كه فلسفه مى‏گفتند اشاره كردند. ولى امام چه قبل از انقلاب كه به مرجعيت اعلا و مطلق در حوزه‏ها دست يافتند و چه بعد از انقلاب كه به اوج عظمت و قدرت همه جانبه نايل شدند، گويى حتى در يك مورد به ذهنشان خطور نكرد كه در صدد تلافى و انتقام برآيند، بلكه برعكس، افراد متعددى از اين طايفه را كه علاقه‏مندان امام به خاطر سوابق سياه و آزارهايشان به امام، حاضر نبودند آنها را زنده ببينند، امام ابتدا به ساكن سراغ آنها را مى‏گرفتند و به آنها كمك مى‏كردند و اگر مريض بودند، كسى را از طرف خود به عيادتشان مى‏فرستادند و گرفتاريهاى شخصى آنان را در حد توان برطرف مى‏كردند.



چرا نان مردم را قطع می کنید ؟

بگذاريد به كارشان برسند
يكبار امام (ره) در حرم امام حسين (ع) داشتند زيارتنامه مى‏خواندند. يكى از خدام بى‏ادب فرش را از زير پاى امام جمع كرد. امام، سجاده و مفاتيح را برداشتند و روى سنگ نشستند.
گاهى وقتى امام مى‏خواست وارد حرم بشود، عمدا جارو مى‏كردند و خاكها را به طرف ايشان مى‏گرفتند. ما هم نمى‏توانستيم نفس بكشيم، چون امام مى‏فرمودند: چكارشان داريد بگذاريد به كارشان برسند. (دليل رفتار خدام هم اين بود كه تا علما به حرم مى‏آمدند، اينها دور آقايان را مى‏گرفتند و از آنها انعامهاى بى‏خودى مى‏گرفتند و امام كسى نبود كه از اين پولها به آنها بدهد) تا آن خادم فرش را از زير پاى امام جمع كرد به او گفتم: «به خدا قسم پدرت را درمى‏آورم.» امام فهميدند. فرمودند: «خلاف مروت است چكارش داريد؟ بگذاريد مردم به كارشان برسند، خوب فرش حرم را جمع بايد بكنند.» گفتم: «نه». بعد ما از طريق استاندارى شكايت كرديم كه شيخ محمد رئيس فراشها چنين اهانتى كرده است. فورا او را جلب كردند. زن و بچه‏هاى او ريختند در منزل آقا كه اين غلط كرده، اشتباه كرده، امام را نشناخته، حالا نان ما را قطع كرده‏اند. امام كه بيرون آمدند تا به حرم مشرف شوند حسين خدمتكار امام خدمتشان عرض كرد كه اين زن آن فراش است. خود او هم افتاد روى دست و پاى امام. امام گفت: «ولش كنيد برود دنبال كارش، چرا نان مردم را قطع مى‏كنيد؟»

هزار و یک نکته ص 36- مرکز تحقیقات ومتون اسلامی

ادعای بی جا


ابن سكّيت گفته است: حنين مردى دلاور بود، مدعى نسبت خود به اسد بن هاشم بن عبدمناف شد. يك جفت موزه سرخ رنگ پوشيد و نزد عبدالمطلب آمد و گفت: اى عمّ! من فرزند اسد بن هاشمم.
عبدالمطلب گفت: نه چنين است، كه من پوشاك- يعنى موزه- فرزند هاشم را در تو مى‏بينم، [امّا] شمايل هاشم را در تو نمى‏يابم، برگرد. حنين نا اميد برگشت. و اين مثل شده است كه رجع حنين بخفيه.
علامه حسن زاده ج 1ص436

افضل برگزیدگان

 

در روايات زيادى تصريح شده كه حضرت زهرا عليها السلام از آن سه نفر برتر است كه به چند نمونه اشاره مى‏كنيم:
راوى از امام صادق عليه السلام پرسيد:
اين‏كه رسول خدا فرمود: فاطمه سيده زنان بهشت است، آيا در مورد زنان زمان خود آن حضرت بود؟
امام در جواب فرمود: آن‏كه برتر از زنان زمان خودش بود، حضرت مريم بود و فاطمه سيده زنان اهل بهشت، از اولين و آخرين است. «بحار ج 43ص21»
روزى حضرت فاطمه عليها السلام مريض بود، رسول خدا صلى الله عليه و آله به عيادت ايشان آمد و پرسيد:
- دخترم چگونه اى؟
- ناراحتم و از اين‏كه غذايى براى خوردن ندارم ناراحتى‏ام بيشتر مى‏شود.
- دخترم اينكه تو بانوى زنان عالمى تو را راضى نمى كند؟
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:حسن وحسين بعد ازمن و پدرشان، بهترينِ اهل زمين هستند و مادرشان افضل زنان اهل زمين است. «فاطمه زهرا - احمد رحمانی ص96»
در كتاب الدرّالمنثور از حضرت زهرا (س) چنين روايت شده است:
رسول خدا به من فرمود: سيّده زنان اهل بهشت، تو هستى نه مريم بتول.»المیزان ج 3ص373
با توجه به اين روايات و روايات متعدد ديگر علماى شيعه و بيشتر علماى اهل سنت تصريح كرده اند كه حضرت زهرا عليها السلام افضل از همه زنان جهان حتَّى حضرت مريم است.
آلوسى از مفسران بزرگ اهل سنت مى نويسد:عقيده من اين است كه فاطمه بتول، افضل زنان گذشته و آينده است، زيرا علاوه بر جهات ديگر، او پاره تن رسول خداست. «همان ص93»
علامه شرف الدين گويد:
تعداد زيادى از علماى اهل سنت همچون تقى سبكى، جلال الدين سيوطى، بدر، تقى مقريزى، ابن ابى داود، مناوى و احمد زينى دحلان به افضليت حضرت زهرا بر حضرت مريم تصريح كرده اند. «همان ص94»

زنان برگزیده جهان

در امّت‏هاى گذشته و نيز امّت اسلام زنان بزرگى بوده‏اند كه از شخصيت والايى برخوردار بوده و در مدارج عالى علم، فضل و كمال قرار داشته‏اند. در بين آنان نام چهار زن از درخشندگى خاصى برخوردار است.
آنان به درجه بالايى رسيده و گوى سبقت را از ديگران ربوده اند. اين چهار زن كه زنان برگزيده جهان هستند عبارتند از:
فاطمه زهرا عليها السلام و مادرش خديجه دختر خويلد همسر رسول خدا صلى الله عليه و آله، مريم دختر عمران مادر حضرت عيسى عليه السلام و آسيه دختر مزاحم.
روايت‏هاى متعددى درباره فضيلت اين چهار بانو وارد شده و آنان را به عنوان بافضيلت ترين زنان جهان و برترين زنان بهشت معرفى كرده است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
شريف‏ترين زنان جهان، مريم دختر عمران، خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد صلى الله عليه و آله و آسيه زن فرعون مى‏باشند.
همچنين آن حضرت در حديث ديگرى فرمود:
از زنان، هيچ كس جز چهار زن به كمال (عبوديت) نرسيد: آسيه دختر مزاحم، مريم‏دختر عمران، خديجه دختر خويلد و فاطمه دختر محمد صلى الله عليه و آله. «المیزن ج3ص214»

زن در اسلام

اسلام كه آخرين دين آسمانى است، مقام و موقعيت انسانى زن را به او برگردانيد و زمينه رشد و تعالى او را فراهم كرد. قرآن زن و مرد را بطور يكسان مورد خطاب قرار داده، خود را چنين معرفى مى كند: اين كتابى است كه هيچ شك و شبهه‏اى در آن نيست و هدايت است براى با تقوايان. «ترجمه آیه دوم سوره بقره »
با تقوايان، زنان و مردانى هستند كه با گوش جان سپردن به قرآن و عمل به احكام آن، به رستگارى مى‏رسند.
آيات شريفه زير تصريح مى‏كند كه زن و مرد از نظر كرامت و حرمت يكسانند.
«وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ اوْ انْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَاولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ» «نسا/134»
هر كس، چه مرد و چه زن، از اعمال صالح انجام دهد و ايمان داشته باشد به بهشت داخل مى‏شود.
«مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ اوْ انْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيوةً طَيِّبَةً» «نحل /97»
هر كس، چه زن و چه مرد، عمل صالح انجام دهد در حالى كه ايمان داشته باشد، او را به حيات پاكيزه زنده گردانيم.
«انّى‏ لا اضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ اوْ انْثى‏» «آل عمران /195»
من اجر هيچ يك از عمل كنندگان شما را، زن يا مرد، ضايع نمى‏كنم.
«انَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَالصَّادِقينَ وَالصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ اعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ اجْراً عَظيماً» «اعراف /35»
بدرستى كه مردان و زنان مسلمان، مردان و زنان مؤمن، مردان و زنان مطيع و خاضع، مردان و زنان صادق، مردان و زنان صابر، مردان و زنان خاشع، مردان و زنان صدقه دهنده و زكات دهنده، مردان و زنان روزه گير، مردان و زنان حافظ عفت و پاكدامنى و مردان و زنان زياد ياد خدا كننده، خداوند برايشان آمرزش و اجر عظيم آماده كرده است.
علامه طباطبايى در مورد آيه 124 سوره نساء مى‏نويسد:
خدا مى فرمايد «زن و مرد» و با اين بيان، برخلاف هنديان و مصريان و يهود و نصارا و عرب قديم، حكم (جزاى اخروى و نعمت بهشت) را شامل مرد و زن كرده و هيچ فرقى نگذاشته است. اهل ملل و نحل قديم، هر دسته اى درباره زن عقيده‏اى داشتند.
مردم هند و مصر و ساير بت‏پرستان خيال مى كردند زن عمل ندارد و بر كارهاى نيك زن هيچ‏گونه ثوابى مترتب نيست. از عقيده يهود و نصارا چنين برمى آيد كه كرامت و عزت را مخصوص مرد مى‏دانستند و درباره زنان معتقد بودند كه نزد خدا ذليل و در خلقت ناقص و از نظر اجر و ثواب خاسر و زيانكارند. اعراب هم درباره زنان از همين عقايد تجاوز نمى‏كردند. خدا با گفتن جمله «مِنْ ذَكَرٍ اوْانْثى‏» بين زن و مرد (از نظر جزا و عمل) مساوات برقرار كرده است. «المیزان ج5ص113»
زن در مسائل اجتماعى، سياسى و اقتصادى همانند مرد حق شركت و فعاليت دارد واگر در بعضى از احكام تفاوتى مشاهده مى شود، به تناسب خلقت زن و مرد است كه در جاى خود بحث شده است.
در پايان، توجه شما رابه جملاتى چند ازمفسّر اسلام ناب محمدى، بنيانگذار جمهورى اسلامى حضرت امام خمينى قدس سره در مورد شخصيت و نقش زن مسلمان جلب مى‏كنيم:
اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون، همان طورى كه مرد در همه شؤون دخالت دارد، دخالت مى‏دهد. اسلام زنها را از آن چيزهايى كه در جاهليت بود، نجات داده است. آن قدر كه اسلام به زن خدمت كرده است، خدا مى داند به مرد خدمت نكرده. شما نمى‏دانيد كه درجاهليت زن چه بوده است و دراسلام چه شده.
اسلام آنان را با مردان مساوى كرد
قرآن كريم، انسان ساز است و زنان نيز انسان ساز. زن مربّى جامعه است.
زنان نبايد به صورت يك وسيله شهوى جهت تبليغ كالاها در آيند.  زنها در صدر اسلام در ميدان‏ها مى‏رفتند. در جنگ‏هاى اسلامى زنها مى رفتند در ميدان‏ها براى‏پرستارى زخمى‏ها، زنها در محفظه بمانند؟ كى چنين چيزى را گفته است؟ «برگرفته از زن از دیدگاه امام خمینی ره »

زن در جامعه عرب جاهلی

زن در جامعه عرب جاهلى مانند ديگر جوامع، ازمنزلتى برخوردار نبود. غالباً از بيم قحطى، ترس از آلودگى و يا اسير شدن در جنگ‏ها، دختران خود را روز اول تولد، زنده به گور مى‏كردند.
زن، از هرگونه حقوق اجتماعى و فردى حتى از حق ارث، محروم بود.
مردان عرب، زن را در رديف حيوانات و اشيا قرار داده و آنان را جزيى از دارايى زندگى خود محسوب مى‏كردند. نظام ازدواج بدون هيچ اساسى دستخوش ميل و اراده مردان بود و حد و مرزى براى تعداد همسران، قائل نبودند. به خاطر شانه خالى كردن از پرداخت مهريه، زنان را اذيّت مى كردند و چنانچه زنى خلافى انجام مى داد، مهر او از بين مى رفت.
ازدواج با مادر، در صورت طلاق، يا مرگ پدر، اشكالى نداشت. يكى از ازدواج‏هاى مشهور «نكاح شغار» بود. در اين نكاح، ولىِّ دختر، او را به ازدواج كسى در مى آورد و مهر او را نكاح زنى كه تحت ولايت فرد مقابل بود براى خود- قرار مى داد؛ به قسمى كه هر يك از زنها، صداق ديگرى بود مانند عوض كردن حيوانى با حيوان ديگر.
چهره زن در ایینه اسلام و قران - مرتضی فهیم کرمانی ص 10

بزرگ زنان اسلام

زن در جوامع اوليّه‏
زن در جوامع اوّليه انسانى منزلتى نداشت و با او مانند بردگان رفتار مى شد. زن از نظر آنان، حيوانى بود كه مى توانست روزانه ساعات زيادى به انجام كارهاى دشوار بپردازد. زن همانند غلام و كنيز، خريد و فروش مى شد و هنگام وفات شوهر، در رديف ديگر اموال او به ارث گرفته مى شد. در بعضى از مناطق، زن را خفه مى كردند و همراه شوهر در گور مى گذاشتند و يا از او مى خواستند كه خود را بكشد تا در حيات آن جهان به خدمت شوهر درآيد. مرد خانواده حق داشت با زن و فرزند خود، هر طور كه مى‏خواهد رفتار كند؛ آنان را بفروشد يا كرايه دهد؛ حتّى در دوره مادر سالارى نيز زن، مطيع و فرمانبُردار مرد بود. «تاریخ تمدن ویل دورانت ج 1 ص 48 - ترجمه احمد آرام »
باگذشت زمان، گرچه آداب و رسوم تفاوت كرد، ولى منزلت زن به همان پستى باقى بود، حتى در كشور متمدّنى مثل ايران قبل از اسلام، در دوره هاى مختلف، زن داراى قدر و مرتبه‏اى نبوده است. البته ناگفته نماند كه در طول زمان، موارد استثنايى نيز به چشم مى خورد. به طور مثال دربعضى كشورها، در دوره اى خاص زنى به حكومت رسيده است ولى در همان زمان، غالب زنان آن جامعه گرفتار همين وضع فلاكت بار بوده‏اند.
«ژوستن» مورّخ سده دوّم ميلادى مى نويسد:
به دنبال حكومت امپراتورى هخامنشى وتسلّط اشكانيان، زنان وضع بهترى از گذشته نداشتند. با آغاز استيلاى ساسانيان، زنان بازيچه لهو ولعب و محفل گرم كن بزرگان و گردانندگان حكومتى شدند و تعدّد زوجات وتشكيل حرمسرا معمول گرديد و حقّ مالكيت و حقوق اقتصادى به زنان داده نمى‏شد. «زن در ایینه تاریخ - علی اکبر علیوقی ص 73»
در امپراتورى ساسانى، زن بنابر قوانين جارى، داراى شخصيّت حقوقى نبود و به جاى آن‏كه جُزو اشخاص به حساب آيد، در رديف اشيا قرار داشت. «زن از دیدگاه اسلام - علی ربانی ص 31»
در اين دوره تعدّد زوجات، جارى و معمول بود و محدود به حدى و شرطى ازقبيل عدالت وتساوى حقوق زنان نبود.
«كريستن سن» مى‏گويد:
يكى از زنان، «سوگلى» بود و بقيّه، عنوان «چاكرزن» داشتند … شوهر، بر اموال زن ولايت داشت و زن، بدون اذن شوهر، حق تصرف در اموالش رانداشت.
زنى كه شوهر خود را از دست مى داد، و فرزند پسرى از شوهرش نداشت، بايستى با نزديك ترين مرد بى زن خانواده، ازدواج كند. «زن در ایینه تاریخ ص 74»
ازدواج با محارم، سنّتى رايج بود. بنا به گفته «يعقوبى» ايرانيان بامادران، خواهران و دختران خود ازدواج مى كردند و اين كار را نوعى صله رحم و عبادت مى‏دانستند. «خدمات متقابل اسلام و ایران ج 1 ص 288»

خدای نامه

خدايا! دل ما را به معصيت شاد مگردان!
خدايا! چنان كن كه از گفتن و شنيدن چيزهايى كه دلمان را مى‏ميراند، دورى كنيم!
خدايا! دل ما را از دنيا و زخارف آن جدا ساز!
خدايا! لذت گناه را از دلمان به در كن!
خدايا! باپروا از خودت، ياد مرگ و تلاوت كتابت، دلمان را جلا ده!
خدايا! دلمان را به ديدار صاحب جمال و كمال الهى خيره گردان!
خدايا! چنان كن كه دل از خاك و مال برداريم!
خدايا! چنان كن كه دلى از ما نرنجد!
خدايا! ما را از اسرار دل باخبر كن!
خدايا! دل را كه حرم توست، حفظ فرما!
خدايا! دلمان را بشكن!
دائماً طاهر باش و به حال خويش ناظر باش و عيوب ديگران را ساتر باش. با همه مهربان باش و از همه گريزان باش. يعنى با همه باش و بى همه باش. خداشناس باش در هر لباس باش.
علامه حسن زاده املی – تازیانه سلوک ص113

مانع یاد خدا

مانع ذكر
ذكرِ لفظى، موانع مهمى بر سر راه ندارد، چرا كه هر وقت انسان بخواهد مى‏تواند اذكار مقدسى را مشتمل بر اسماى حسناى خداوند و صفات جمال و كمال او بر زبان جارى سازد؛ مگر اين كه آن قدر غرق دنيا شود كه حتى مجال براى ذكر لفظى باقى نماند. ولى ذكر قلبى و معنوى موانع زيادى بر سر راه دارد، كه مهم‏ترين آنها از سوى خود انسان است. با اين كه خداوند همه جا حاضر و ناظر است، و از ما به ما نزديك‏تر مى‏باشد (وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ) (ق: 16) و قبل از هر چيز و بعد از هر چيز او مى‏باشد، و همراه همه چيز است، و طبق حديث مشهور علوى «ما رَأيتُ شَيئاً الّا وَ رَأيتُ اللَّهَ قَبْلَهُ وَ بَعدَهُ وَمَعَهُ؛ چيزى را نديدم مگر اين كه خدا را قبل از آن؛ و بعد از آن؛ و همراه آن ديدم! (قبل از آن، به دليل اين كه خالق آن اوست؛ و بعد از آن، به دليل اين كه همه چيز فانى مى‏شود و او باقى مى‏ماند و همراه آن، به دليل اين كه حافظ و نگهدار همه چيز است!)»؛
ولى با اين حال، بسيار مى‏شود كه اعمال انسان و صفات شيطانى او، حجابى ضخيم در برابر چشمانش مى‏شود، به گونه‏اى كه هرگز حضور خود را در پيشگاه خدا احساس نمى‏كند؛ همان‏گونه كه در دعاى معروف امام سجاد (ع) (دعاى ابوحمزه ثمالى) مى‏خوانيم: «وَانَّكَ لَاتَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ الّا انْ تَحْجِبَهُم الاعمَالُ دُونكَ؛ تو هرگز از مخلوقات خود پنهان نيستى، مگر اينكه اعمال آنها حجابى در برابر تو گردد!» و مهمترين اين حجابها، «خودپرستى» است كه انسان را از «خداپرستى» و ذكر اللَّه بازمى‏دارد.
انسان خودبين، خدابين نمى‏شود. خودخواهى و خودبينى نوعى شرك است كه با حقيقت توحيد و حق‏بينى سازگار نيست! در حديثى از امام اميرمؤمنان على (ع) مى‏خوانيم: «كُلُّ ما الهى‏ مِن ذِكرِ اللَّهِ فَهُوَ مِن ابلِيس؛ هر چيز انسان را از ياد خدا غافل سازد، از سوى شيطان است!»

اخلاق در قران –مکارم شیرازی ص347

آرامش قلب

قرآن مى‏گويد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» ياد خدا آرام‏بخش دلهاست. چگونه دل با ياد خدا آرام مى‏گيرد؟
ابتدا بايد عوامل نگرانى وپريشانى را بررسى كنيم تا كلام قرآن روشن شود.
1. گاهى اضطراب و نگرانى به خاطر آينده تاريك و مبهمى است كه در برابر فكر انسان خودنمايى مى‏كند اما ايمان به خداوند قادر و متعال، خدايى كه همواره كفالت بندگان خويش را بر عهده دارد، مى‏تواند اين گونه نگرانيها را از ميان ببرد و به انسان آرامش دهد كه تو در برابر حوادث آينده، درمانده نيستى، خدايى دارى توانا.
2. گاه گذشته تاريك فكر انسان را به خود مشغول مى‏دارد، نگرانى از گناهانى كه انجام داده، اما توجه به اينكه خداوند غفار و توبه‏پذير و رحيم است به او آرامش مى‏دهد.
3. گاه ضعف و ناتوانى انسان در برابر عوامل طبيعى و گاه در مقابل انبوه دشمنان داخلى و خارجى او را نگران مى‏سازد، اما هنگامى كه به ياد خدا مى‏افتد و متكى به قدرت و رحمت او مى‏شود، قدرتى كه برترين قدرتهاست و هيچ چيز در برابر آن ياراى مقاومت ندارد، قلبش آرام مى‏گيرد.
4. گاهى ريشه نگرانيهاى آزار دهنده انسان، احساس پوچى زندگى و بى‏هدف بودن آن است، ولى كسى كه به خدا ايمان دارد و مسير تكامل زندگى را به عنوان يك هدف بزرگ پذيرفته، همچون افراد بى‏هدف سرگردان نيست.
5. دنياپرستى و دلباختگى در برابر زرق و برق زندگى مادى يكى از بزرگترين عوامل اضطراب انسانها بوده و هست اما ايمان به خدا و توجه به آزادگى مومن كه هميشه با زهد و پارسايى سازنده و عدم اسارت در چنگال زرق و برق زندگى مادى همراه است، به همه اين اضطرابها پايان مى‏دهد.
6. يك عامل مهم ديگر براى نگرانى ترس و وحشت از مرگ است از آنجا كه امكان مرگ تنها در سنين بالا نيست، بلكه در سنين ديگر به خصوص هنگام بيماريها، جنگها، نا امنيها وجود دارد. اين نگرانى مى‏تواند عمومى باشد، ولى اگر ما از نظر جهان‏بينى مرگ را به معنى فنا و نيستى و پايان همه چيز بدانيم اين اضطراب و نگرانى كاملا بجاست، اما هر گاه در سايه ايمان به خدا مرگ را دريچه‏اى به سوى يك زندگى وسيع‏تر و والاتر بدانيم و گذشتن از گذرگاه مرگ را همچون عبور از دالان زندان و رسيدن به فضاى آزاد بشمريم، ديگر اين نگرانى بى‏معنى است. هنگامى كه ديديم اين عوامل- كه البته عوامل نگرانى منحصر به اينها نيست- در برابر ايمان به خدا ذوب و بى‏رنگ و نابود مى‏گردد، تصديق خواهيم كرد كه ياد خدا مايه آرامش دلهاست.

تفسیر نمونه ج10ص210


رموز موفقیت


- در نظر گرفتن ذوق و استعداد؛
- تلاش و كوشش؛
- ايمان به هدف خود؛
- متمركز ساختن فكر؛
- نظم و انضباط؛
- شروع كار از جاهاى كوچك؛
- شَور و مشورت داشتن؛
- عبرت گرفتن از تاريخ؛
- استفاده از فرصت؛
- قاطعيت در تصميم؛
- احساس بى‏نيازى و ثروتمندى.
برگرفته از کتاب رمز پیروزی مردان بزرگ – استاد جعفر سبحانی

مهربانى، موجب جلب اعتماد



مهربانى در گفتار موجب جلب اعتماد مى‏شود. مهربانى در فكر محبت را عميق مى‏كند و مهربانى به صورت بخشش، عشق مى‏آفريند.

بزرگش نخوانند اهل خرد كه نام بزرگان به زشتى برد

دو عامل پيروزى اسكندر
از اسكندر رومى (شاه معروف يونانى كه در سالهاى 323 تا 336 قبل از ميلاد بر جهان حكومت مى‏كرد و بسيارى از كشورها را فتح نمود) پرسيدند: «چگونه كشورهاى شرق و غرب را گرفتى و فتح كردى، با اينكه شاهان پيشين نسبت به تو ثروت و عمر و لشكر بيشترى داشتند، ولى نتوانستند مانند تو پيشروى كنند؟»
اسكندر در پاسخ گفت: به يارى خداوند متعال به هر كشورى كه دست يافتم، به مردمش ستم نكردم و نام بزرگان را به بدى ياد ننمودم.


بزرگش نخوانند اهل خرد             كه نام بزرگان به زشتى برد

واحد سواره نظام و یا پياده نظام شيطان ؟

شيطان، نخست، در حد وسوسه عده‏اى را به گناه دعوت مى‏كند. اما اگر انسان دعوت او را پذيرفت و به گناه آلوده شد، به تدريج مسموم مى‏شود و تحت ولايت او قرار مى‏گيرد و شيطان در جهاد اكبر بر او پيروز مى‏شود و در نتيجه او را جزو ستاد و سپاه خودقرار مى‏دهد؛ چنانكه در قرآن آمده است: «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ.»(اسراء: 64)
بر اساس همين بيان قرآنى، امام صادق (عليه‏السلام) درباره گناهكاران مى‏فرمايد:
اذا اخذالقوم فى معصيةاللَّه فان كانوا ركبانا، كانوا خيل ابليس وان كانوا رجالة كانوا من رجالته. بحار ج 70ص357
هنگامى كه قومى شروع به معصيت خداوند كردند آنان اگر سوارند، از واحدهاى سواره نظام شيطان و اگر پياده‏اند، از واحدهاى پياده نظام او هستند.

هزار و یک نکته ص 28 – پژوهشکده تحقیقات اسلامی – مجموعه زمزم

شيوه‏هاى رفتارى كاهش عصبانيت

هشدار: بيان پرخاشگرانه مى‏تواند به روابط آسيبى دائمى وارد كند.
يك نشانه بزرگ توقف براى خود تصور كنيد. قبل از حمله به فرد يا صحبت كردن از روى عصبانيت به عواقب آن فكر كنيد. سعى كنيد همدردى كنيد. بهترين منظورهاى طرف مقابل را در نظر بگيريد. خونسرد و سياستمدار باشيد.
- جرأت‏ورز باشيد- در جستجوى راهى براى برنده شدن باشيد.
اگر از دست فردى عصبانى هستيد، روى بالاترين هدف خود در زندگى تمركز كنيد يعنى افزودن خوشحالى خود و ديگران. انتخاب كردن عشق و خوشحالى حتى زمانى كه احساس عصبانيت مى‏كنيد باعث قوى‏تر شدن نفس برتر شما مى‏شود.
- روى به خود عشق ورزيدن، تمركز كنيد. به عمق و درون خود برويد و قسمتى از خود برترتان را كه بى‏قيد و شرط به ديگران عشق مى‏ورزد، پيدا كنيد. روى احساس عشق و هدف و نيز جستجو و يافتن راه براى برنده شدن متمركز شويد. سعى كنيد همان‏گونه كه زاويه ديد خود را در نظر مى‏گيريد، زاويه ديد ديگران را نيز درك كنيد. اگر در يافتن راه براى برنده شدن در موارد زير موفق شويد، اين موفقيت سه برابر خواهد بود.
1. برآوردن نيازهاى اوليه خودتان؛
2. از بين بردن عصبانيت مخرب نسبت به ديگران؛
3. وادار كردن ديگران به نزديك شدن به شما (فائق آمدن بر آنها). بهترين راه براى از بين بردن عداوت يك دشمن اينست كه با او دوست شويد.
- اگر فردى بسيار غمگين شده است، كمى درنگ كنيد.
هنگامى كه در وضعيت بغرنجى قرار داريد، عواطف خود را بازبينى كنيد. اگر مى‏بينيد داريد كم‏كم عصبانى و نگران مى‏شويد يا احساس گناه مى‏كنيد، كمى به خود استراحت بدهيد. استراحت يا مكث كردن به اين معناست كه هر دوى شما صحبت‏كردن را متوقف كنيد و يا اينكه مدتى از هم دور باشيد تا بتوانيد فكر كنيد، خونسردى خود را بدست آوريد و دوباره بر خود مسلط شويد. حتى اگر اين مكث‏ها و درنگ‏ها فقط براى چند دقيقه باشد، باز هم مؤثر هستند. از اين موقعيّت (مكث‏ها) استفاده كنيد و مشخص نماييد كه چه مى‏خواهيد و چگونه مى‏توانيد با ديگران برخورد كنيد.
- به همين ترتيب اگر مشاهده كرديد طرف مقابل شما خيلى ناراحت شده و برخورد سازنده‏اى باشرايط پيش آمده ندارد، يك وقفه و استراحت براى خود تعيين كنيد. مى‏توانيد حرف‏هايى را كه در بالا گفته شد، تكرار كنيد يا بگوئيد: «به نظر مى‏آيد هر دوى ما ناراحت شده‏ايم، اگر نمى‏توانيد بحث را با خونسردى ادامه دهيد، بايد كمى استراحت كنيد».
- راه‏هاى سازنده‏اى براى آزادكردن انرژى خود و برانگيختگى پيدا كنيد. حتما تا به حال‏ عباراتى مانند «عصبانيت خود را بيرون بريز» را شنيده‏ايد. فرويد از مدل زودپز كه در صورت تخليه نشدن انرژى، خواهد تركيد، استفاده كرده است. اين آنالوژى تا حدودى دقيق و درست است.
عصبانيت باعث بالا رفتن سطح انرژى و برانگيختگى مى‏شود. انجام فعاليت‏هاى انرژى‏زا، باعث آزادشدن انرژى مى‏شود. تحقيقات اين نظريه را تأييد كرده‏اند كه عصبانيت به برانگيختگى و انرژى بالا ختم مى‏شود و مى‏تواند ساعت‏ها يا حتى بيشتر به طول بيانجامد. در طول اين مدت، ما مى‏خواهيم عصبانيت خود را تجديد كنيم. فعاليت‏هاى انرژى‏بر از اين انرژى استفاده مى‏كنند و برانگيختگى بيش از حد را خنثى مى‏كنند. بنابراين علاوه بر متدهاى داخلى كاهش عصبانيت، مى‏توان با انجام فعاليت‏هاى انرژى بر عصبانيت را كم اثر نمود:
ورزش كنيد. پياده‏روى كنيد، بدويد، فعاليت جسمانى و كار بدنى داشته باشيد.
- عصبانيت خود را به صورت سازنده بيان كنيد نه مخرب.
بسيارى از افراد در استفاده از مدل فرويد اغراق مى‏كنند. آنها معتقدند براى رهايى از عصبانيت بايد پرخاش‏گرى خود را با انجام كارهاى مضرمخرب براى ديگران و اشياء [مثلًا پرت كردن و شكستن اشياء] نشان دهند. بسيارى از افراد، حتى روانكاوها معتقدند بيان پرخاش‏گرى تنها راهى است كه مى‏توانيم براى «رها شدن از عصبانيت» اتخاذ كنيم. ما بايد آن را روى فرد يا شيئى ديگر اعمال كنيم. تحقيقات نشان داده است، اين نظريه درست نيست.

هزار و یک نکته ص 28 – پژوهشکده تحقیقات اسلامی – مجموعه زمزم

اقتدا به خوبان و اولياى الهى‏

انتخاب الگو و الگوپذيرى، از مباحث اساسى در روان‏شناسى‏و تعليم و تربيت است.
انسان همواره در پى اسوه‏اى است تا دل به او بندد و در راه و روش او گام بردارد.
تأثيرپذيرى عميق انسان از اسوه‏ها و الگوها، امرى مسلّم است.
در عبارت زير، امام سجاد (ع) اين نكته ظريف انسان‏شناسى را به شيوه‏اى زيبا بيان نموده است:
خدايا! از تو، ترسِ عبادت كنندگان تو را، و پرستشِ فروتنان تو را و يقينِ توكل كنندگان بر تو را، و توكل مؤمنان به تو را مى‏خواهم.
خداوندا! رغبت مرا در درخواست خويش مانند رغبت دوستان خودگردان و بيم مرا هم مانند آنان قرار ده و مرا در تحصيل خشنودى خود به كار گير، چنان كه هيچ عملى از دين تو را از ترس ترك نكنم.

صحیفه سجادیه دعای 54

عجله و شتابزدگی

عجله و شتابزدگى به عنوان يك خوى زشت و ناپسند كه در اعمال انسان به صورتهاى گوناگون آشكار مى‏شود، به اين معنى است كه انسان پيش از فراهم شدن مقدمات انجام كار، اقدام به انجام آن كند، كارى كه نتيجه آن چيزى جز شكست يا انجام ناقص نخواهد بود.
اين بدان مى‏ماند كه انسان ميوه را پيش از رسيدن و قابل استفاده شدن از درخت بچيند، كارى كه نتيجه‏اش ضايع شدن ميوه يا كم شدن فايده آن است. يا اين كه قبل از آمادگى زمين، بذرافشانى كند كه نتيجه‏اش نابودى بذر يا كاهش محصول خواهد بود.
اميرمؤمنان على (ع) مى‏فرمايند: كسى كه ميوه را پيش از رسيدن بچيند، همچون كسى است كه بذر خود را در زمين نامناسبى (مانند شوره‏زار) بپاشد چنين شخصى نيرو و سرمايه خود را تلف كرده و نتيجه‏اى عايدش نمى‏شود.

نهج البلاغه خطبه 5

آخرين منزل هستى اين است

تفکر و غفلت

يك راه پيشگيرى و درمان «غفلت»، تفكر و انديشه است. هر گاه انسان به كارهاى خوب و آثار مثبت آن و همچنين به كارهاى بد و نتايج سوء آن بينديشد، امواج ظلمانى غفلت از روح و جانش دور مى‏شود.
روزى پيامبر اكرم (ص) خطاب به ابوذر فرمودند: «اى اباذر تصميم به كارهاى نيك بگير؛ هر چند توفيق عمل به آن براى تو حاصل نشود در زمره غافلان نوشته نشوى.»
فكر مرگ و پايان زندگى از جمله افكارى است كه در زدودن زنگار غفلت از آينه روح آدمى بسيار مؤثر است، مخصوصا اگر هنگام عبور از آرامگاه مردگان، اين شعر يا مانند آن را با خود زمزمه كند:


«هر كه باشى و به هر جا برسى             آخرين منزل هستى اين است.»


اين فكر و انديشه، به يقين جلوى سرچشمه‏هاى اصلى غفلت، يعنى هواپرستى و خودخواهى و فزون‏طلبى را مى‏گيرد.
اميرمومنان على (ع) در يكى از وصاياى خويش به فرزندش امام حسين (ع) فرمودند: «اى فرزندم! تفكر، نورانيت مى‏بخشد و غفلت، ظلمت مى‏آورد.»

اخلاق در قرآن – مکارم شیرازی ج2ص321

انسان تا زنده است آرزو دارد

آرزوهاى دراز! (طول امل)
«طول امل» و به تعبير ديگر «آرزوهاى دور و دراز» از مهم‏ترين رذايل اخلاقى است كه انسان را به انواع گناهان آلوده مى‏كند، از خدا دور مى‏سازد، به شيطان نزديك مى‏كند و گرفتار عواقب خطرناكى مى‏سازد.
البته اصل «آرزو» و «اميد» مذموم و نكوهيده نيست، بلكه نقش بسيار مهمى هم در حركت چرخهاى زندگى و پيشرفت در جنبه‏هاى مادى و معنوى بشر دارد.
در حديثى از حضرت مسيح (ع) مى‏خوانيم: «در جايى نشسته بود، پيرمردى را مشاهده كرد كه با كمك بيل به شكافتن زمين مشغول است (و تلاش گرم و مستمرى براى كار كشاورزى دارد).
حضرت مسيح (ع) به پيشگاه خدا عرضه داشت: «خداوندا! اميد و آرزو را از او برگير!» ناگهان پيرمرد بيل را به كنارى انداخت و روى زمين دراز كشيد و خوابيد، كمى بعد حضرت مسيح (ع) عرضه داشت: «بارالها! اميد و آرزو را به او بازگردان!» مشاهده كرد كه پيرمرد برخاست و دوباره مشغول فعاليت و كار شد! حضرت مسيح (ع) از او سؤال كرد كه من دو حال مختلف از تو ديدم، يك بار بيل را به كنار افكندى و روى زمين خوابيدى، اما در مرحله دوم برخاستى و مشغول كار شدى؟!
پيرمرد در جواب گفت: «در مرتبه اول فكر كردم من پير و ناتوانم و آفتاب لب بامم، امروز بميرم يا فردا خدا مى‏داند، چرا اين همه به خود زحمت دهم و اين همه تلاش كنم؟ بيل را كنار انداختم و بر زمين خوابيدم!
ولى چيزى نگذشت كه اين فكر به خاطرم خطور كرد كه از كجا معلوم، من سالهاى زيادى زنده نمانم؟ افرادى مثل من بودند و سالها عمر كردند، انسان تا زنده است زندگى آبرومند مى‏خواهد و بايد براى خود و خانواده‏اش تلاش كند، برخاستم و بيل را گرفتم و مشغول كار شدم.

اخلاق در قرآن – مکارم شیرازی ج 2ص173

اخلاص

منقول است كه مرحوم حاجى سبزوارى (رضوان الله عليه) به عيادت بيمارى می ‏رفت و عده‏ اى هم با او بودند. نزديك منزل بيمار كه رسيد، برگشت و نرفت.
اطرافيان پرسيدند: آقا چرا تا اين جا آمديد و حالا برمی ‏گرديد؟ آقا جواب داد: خطورى به قلبم كرد كه بيمار وقتى مرا ببيند، از من خوشش خواهد آمد و می ‏گويد سبزوارى، چه انسان والا و بزرگى است كه به عيادت من بيمار آمده است. حالا بر می ‏گردم تا هنگامى كه اخلاص اوليه را بيابم و تنها براى خدا به عيادت بيمار بيايم!

در محضر استاد حسن زاده آملی ص23

از دنیا بهره برداری کن

موسی بن اسماعیل بن موسی بن جعفر علیه السلام به نقل از پدرانش روایت کند  که
علی علیه السلام در رابطه با کلام خداوند که می فرماید : نصیب و بهره ات را از دنیا فراموش نکن (قصص/77)
فرمود : از یاد مبر که از صحت و سلامت و توانایی و فراغت و جوانی و نشاطی که داریدر جهت طلب سرای آخرت بهره  ببری
جها دبا نفس – وسائل الشیعه –شیخ حر عاملی ص355 باب 91

عجله ی جایز

امام صادق علیه السلام به نقل از پدرانش در سفارش پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام
ای علی ؛ قبل از چهار چیز به چهار چیز شتاب کن ، جوانی خود را قبل از پیر شدن دریاب وسلامتی خود را قبل ار بیماری غنیمت شمر و از امکناتو دارائیت قبل از فقر و ناداری استفاده خوب نما و پیش از مردنت زندگی را غنیمت دان .
جها دبا نفس – وسائل الشیعه –شیخ حر عاملی ص 355 باب 91



هشدار روز جدید به آدمی

امام صادق علیه السلام به نقل از پدرش و وی به نقل از پدرانش چنین روایت کند
هیچ روزی بر فرزند آدم نمی آید جز اینکه خطاب به آدما گوید : ای فرزند آدم من روز جدیدی هستم و من بر تو شاهدم پس در من به اعمال خود پرداز تا من در روز قیامت به نفع تو گواهی دهم زیرا تو پس از این هرگز مرا نخواهی دید .

جها دبا نفس – وسائل الشیعه –شیخ حر عاملی ص 373 باب 96


توشه نفس


امام صادق علیه السلام

برای نفس خودت توشه برگیر  هنگام سلامتی قبل از بیماری و زمان توانایی پیش از ناتوانی و در زندگانی قبل از مردن .

جها دبا نفس – وسائل الشیعه –شیخ حر عاملی ص 375 باب 97

همه آرزو باید مربوط به امروز باشد

روزگار سه روز است . یکی دیروز که با آنچه در آن بود سپری شد و هرگز باز نگردد و حال اگر تو در آن روز کار خوبی انجام داده ای از رفتنش اندوهگین نیستی و از روی کردن آن روز بر خود خوشحالی و اگر در آن روز در انجام وظایف خود کوتاهی کرده ای به خاطر رفتن آن روز و کوتاهی خود حسرت فراوان داری و تو از فردای خودت در امیدی . بیهوده به سر می بری ندانی که شاید به فردا نرسی و اگر هم برسی شاید همانند دیروزت بهره ای در ان جز کوتاهی در انجام وظائفت نداشته باشی .

تا آنجا که فرمود : همانا امروزت را دریاب همین روزی که اکنون در آن صبح کرده ای و در حقیقت بر تو شایسته است که اندیشه کنی و در کوتاهی های دیروزت گذشته ات فکر کنی که چه خوبیهایی از دست تو رفته و آنها را برای خود کسب نکرده ای و از چه بدیهایی باز نایستادی

تا آنجا که فرمود : پس عمل کن ، عمل مردی که همه آرزوی او مربوط می شود به همین روزی که در آن واقع شده پس بخوبی عمل کن و بدیها را فرو گذار که خداوند تو را کمک می نماید

جها دبا نفس – وسائل الشیعه –شیخ حر عاملی ص 367 باب 95

بهترین تفریح طلاب

الهی ! شکرت که تفریح من گشت و گذار در کتب و دفاتر علمی و تماشای آنهاست چنانکه ولی تو امام علی وصی علیه السلام فرمود : « الکتب بساتین العلماء»

الهی نامه حسن زاده املی

گفتار حکیمان

الهی ! قربان لب و دهانم بروم که به ذکر تو گویایند

الهی نامه حسن زاده املی

زمان ومکان فرستادن صلوات

پس از شنیدن نام رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم
در ابتدای تدریس و موعظه و پس از حمد و ثنای خدا
موقع نشستن بر مرکب ، مستحب است گفته شود بسم الله و الله اکبر و صل علی محمد و آله خیر البشر
هنگام وضو گرفتن
هنگام عبور از کنار مساجد ، و ورود به مساجد و خروج از آنها
قبل از اشتغال به ذکر جمعی و فردی
در ابتدای مکاتبات و مراسلات ، آغاز و پایان غذا خوردن
در خطبه نکاح ، بعد از حمد و ثنای خدا
نزدیک قبر رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم
بعد از فراقت از سعی صفا و مروه ، در مشعر الحرام
در راه حج کسی که می خواهد به بلندی برود و تکبیر بگوید و چون روی به نشیب آورد ، صلوات بفرستد
بین قبر و منبر رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم
هنگام وزیدن با د و ذبح حیوانات
هنگام داخل شدن در بازار
هنگام تعجب کردن
هنگام اراده کاری
پیش از دعا و بعد از ختم دعا
پس از عطسه
هنگام استشمام بوی خوش ، بوییدن گلها ؛ به ویژه گل محمدی
پس از نمازهای یومیه ، چهارده صلوات هدیه به معصومین علیهم السلام و هفت صلوات هدیه به اولیای خدا ، نزد اهل سلوک سنت است

صلوات کلید حل مشکلات – علی خمسه ای قزوینی

مبارزه با طاغوت وظیفه علما

ما می گوییم « نحن ورثه الانبیاء » این وراثت انبیا چیست ؟


مبارزه با همه آن چیزی است که مظهر آن ، عبارت است از طاغوت ! [مبارزه ] با شرک ، کفر ، الحاد ، فسق . فتنه ؛ این وظیفه ما است ! نمی توانیم آرام بنشینیم دلمان را خوش کنیم که چند مسئله گفتیم ! با این تکلیف برداشته نمی شود . دیدار روحانیون کردستان 23/2/88

گفتار حکیمان


الهی ! هر چه بیشتر دانستنم نادانتر شدم ، بر نادانیم بیفزا

الهی نامه حسن زاده آملی

کلید حل مشکل

صلوات بهترین هدیه از طرف خداوند برای انسان است .
صلوات تحفه ای از بهشت است .
صلوات روح را جلا می دهد
عطری که دهان را خوشبو می کند
نوری در بهشت است نور پل صراط است
شفیع انسان است
ذکر الهی است
موجب کمال نماز است
موجب کمال دعا و استجابت می شود
موجب تقرب انسان است
رمز دیدن پیامبر در خواب است
سپری در مقابل  آتش جهنم است
صلوات انیس انسان در عالم برزخ و قیامت است

صلوات کلید حل مشکلات - علی خمسه ای قزوینی

 

1 3