عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

علم، اساس همه ارزش ها و جهل، ریشه همه معایب است. در توفیق کسب علم عوامل متعددی تأثیر گذارند و تعیین کردن این عوامل از اهمیت ویژه ای برخوردار است از جمله آن ها، می توان به عوامل انگیزشی اشاره کرد. انگیزش، نیرویی پیش برنده و تأثیر گذار در راه علم به شمار می آید.

 بنابراین طالب علم با عمل کردن به این عوامل می تواند در زمینه تحصیلی، به موفقیتهای چشمگیری دست یابد .تعدادی از این عوامل در این وبلاگ در چند بار متوالی مورد بررسی قرار می گیرد:

3-1-داشتن روحیه ی حقیقت جویی

 

یکی از عوامل موفقیت و پیروزی انسان در تحصیل علم، داشتن روحیه حقیقت جویی است که سبب رشد و شکوفایی و توسعه علمی می شود. این روحیه در انسان ذاتی و ریشه فطری دارد و از انگیزه کمال خواهی منشعب می شود طالب علم واقعی باید همیشه به دنبال آخرین یافته های علمی در حوزه تخصص خود باشد و علم و حقیقت را در هر جا جستجو کند و برای فهم حقیقت به سفر های دور و دراز دست زده و در این راه رنج هایی را تحمل کرده یا در مطالعه و تحقیق عمری را سپری کرده و مایه گذاشته است. این ها از آثار و علائم حقیقت جویی انسان است که می توان در تاریخ زندگی رجال علم و دانش مشاهده کرد.[1]

بنابراین داشتن روحیه حقیقت جویی و پرورش آن، به نوبۀ خود نقش چشمگیری در موفقیت طالب علم خواهد داشت ولی این علت منحصره و تامه نیست و در کنار آن عوامل دیگری نیز در موفقیت نقش خواهد داشت.



محمد تقی . مصباح یزدی. اخلاق در قرآن. ج2. چاپ3. قم. موسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی ره. 1380. ص52.[1]

                                                                               ادامه دارد…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.