عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

داشتن هدف و انگیزه  

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

3-2-داشتن هدف و انگیزه
 

هدف، خواسته دقیق و روشن است و مهم ترین عامل برای رسیدن به موفقیت، هر انسانی باید در زندگی هدف داشته باشد هدف گذاری در زندگی یعنی ترسیم جاده ای برای مقصد، خداوند متعال از آفریدن انسان ها هدف داشته است«وَمَا خَلَقتَ الجِنِّ و الاِنس اَلاَّ لِیَعبدُونَ[1]» جن و انس را نیافریدیم، مگر به هدف عبادت و عبودیت . با این مقدمه  مشخص می شود که هدف در زندگی، نقش بزرگ و تعیین کننده ای دارد و به انسان در مسیر حرکتش سرعت می دهد و انگیزه و توانایی او را افزایش می دهد.[2]

طالب علم باید از اول ورود به تحصیل، انگیزه و هدف داشته باشد. هدف واقعی تحصیل، گستردن افق دید فرد و ایجاد یک دید بهتر نسبت به زندگی، ایجاد رشد فکری ، بینشی، اجتماعی و از بین بردن جهل می باشد. با انتخاب هدف، علاقه به تحصیل افزایش یافته و میل و انگیزه فراوانی در طالب علم ایجاد می شود.

بنابراین یکی از رموز موفقیت در تحصیل، داشتن هدف است و بدین وسیله است که انسانهای بزرگ از دیگران متمایز می شوند و گرنه هیچ انسان موفقی از ابتدا موفق به دنیا نیامده است. لذا تعیین هدف، کلیدی است که می تواند عمده مشکلات طالب علم را برطرف کند پس لازم است که هدف، با دقت تعیین شود زیرا به هر اندازه که هدف مهم باشد، انگیزه در شخص ایجاد می شود و موفقیت تحصیلی را در پی دارد.

 



ذاریات(51)/56.[1]
.           مرتضی. نظری. عوامل موفقیت در تحصیل. چاپ 5. تهران. مدرسه. 1376. ص12.[2]

                                منبع : پایان نامهعوامل توفیق الهی در کسب علم از زهرا ملازاده 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.