موضوع: "چکیده پایان نامه - مقلات"

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

داشتن هدف و انگیزه  

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

3-2-داشتن هدف و انگیزه
 

هدف، خواسته دقیق و روشن است و مهم ترین عامل برای رسیدن به موفقیت، هر انسانی باید در زندگی هدف داشته باشد هدف گذاری در زندگی یعنی ترسیم جاده ای برای مقصد، خداوند متعال از آفریدن انسان ها هدف داشته است«وَمَا خَلَقتَ الجِنِّ و الاِنس اَلاَّ لِیَعبدُونَ[1]» جن و انس را نیافریدیم، مگر به هدف عبادت و عبودیت . با این مقدمه  مشخص می شود که هدف در زندگی، نقش بزرگ و تعیین کننده ای دارد و به انسان در مسیر حرکتش سرعت می دهد و انگیزه و توانایی او را افزایش می دهد.[2]

طالب علم باید از اول ورود به تحصیل، انگیزه و هدف داشته باشد. هدف واقعی تحصیل، گستردن افق دید فرد و ایجاد یک دید بهتر نسبت به زندگی، ایجاد رشد فکری ، بینشی، اجتماعی و از بین بردن جهل می باشد. با انتخاب هدف، علاقه به تحصیل افزایش یافته و میل و انگیزه فراوانی در طالب علم ایجاد می شود.

بنابراین یکی از رموز موفقیت در تحصیل، داشتن هدف است و بدین وسیله است که انسانهای بزرگ از دیگران متمایز می شوند و گرنه هیچ انسان موفقی از ابتدا موفق به دنیا نیامده است. لذا تعیین هدف، کلیدی است که می تواند عمده مشکلات طالب علم را برطرف کند پس لازم است که هدف، با دقت تعیین شود زیرا به هر اندازه که هدف مهم باشد، انگیزه در شخص ایجاد می شود و موفقیت تحصیلی را در پی دارد.

 



ذاریات(51)/56.[1]
.           مرتضی. نظری. عوامل موفقیت در تحصیل. چاپ 5. تهران. مدرسه. 1376. ص12.[2]

                                منبع : پایان نامهعوامل توفیق الهی در کسب علم از زهرا ملازاده 

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

عوامل انگیزشی توفیق الهی در کسب علم

علم، اساس همه ارزش ها و جهل، ریشه همه معایب است. در توفیق کسب علم عوامل متعددی تأثیر گذارند و تعیین کردن این عوامل از اهمیت ویژه ای برخوردار است از جمله آن ها، می توان به عوامل انگیزشی اشاره کرد. انگیزش، نیرویی پیش برنده و تأثیر گذار در راه علم به شمار می آید.

 بنابراین طالب علم با عمل کردن به این عوامل می تواند در زمینه تحصیلی، به موفقیتهای چشمگیری دست یابد .تعدادی از این عوامل در این وبلاگ در چند بار متوالی مورد بررسی قرار می گیرد:

3-1-داشتن روحیه ی حقیقت جویی

ادامه »

توحید در کلام امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها

اذعان به توحید ذاتی در کلام فاطمه(سلام‌الله‌علیها) شهادت ایشان به وحدانیت خدا، در خطبه فدکیه است. ایشان می‌فرمایند: «اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له»[1] «گواهی می‌دهم به جز الله خدایی نبوده و شریکی برای او نیست.»

ادامه »

اهميت غدير در نزد يهود

عید غدیر خم

علامه اميني(رحمه الله عليه) در جلد اول الغدير60 حديث به عنوان حديث تهنيت نقل مي كند،مبني بر اين كه بعد از اعلام ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام) توسط پيامبر اكرم(صل الله عليه وآله) آن حضرت مردم را امر فرمود تا به حضور اميرالمؤمنين(عليه السلام) برسند و ضمن بيعت كردن با او حضرت را تبريك و تهنيت گويند و مردم نيز چنين كردند و عمر و ابوبكر اولين كساني بودند كه پيش آمده و گفتند:«بخ بخ يابن ابي طالب اصبحت و امسيت مولي كل مؤمن و مؤمنه» مبارك و تهنيت باد برتو اي پسر ابي طالب كه صبح و شام كردي در حالي كه مولاي هر مؤمن و مؤمنه هستي. در اين حال آيه«اكملت لكم دينكم…» نازل شد. علامه اميني(رحمه الله عليه) سپس مي گويد:طارق بن شهاب كه يهودي و اهل كتاب بود اين مسائل را مي دانست و از اين رو در مجلس عمربن خطاب گفت:اگر اين آيه درباره ما نازل شده بود روز نزول آن را عيد مي گرفتيم….

سپس علامه حديث امام صادق(عليه السلام) را ذكر مي كند كه آن حضرت از پدران بزرگوارش از رسول خدا(صل الله عليه وآله) نقل مي كند كه فرمودند:«يوم غدير خم افضل اعياد امتي» روز غدير خم برترين اعياد امت من است…(الغدير ج1 ص270تا283)

منتخب مقاله خانم زهرادهقان."بررسی واقعه غدیردرآیات وروایات”