خانواده كانون آرامش
«وَ مِنْ اياتِهِ انْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ ازْواجاً لِتَسْكُنُوا الَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً انَّ فى ذلِكَ لَاياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» (آيه 21)
و از نشانههاى او اين است كه براى شما از جنس خودتان همسرانى آفريد تا به واسطه آنها آرامش يابيد و ميان شما دوستى و مهربانى قرار داد. بهراستى در آن براى مردمى كه مىانديشند، نشانه است.
مودّت، عامل پيوند
براى تشكيل خانواده اهدافى را مىتوان برشمرد. قرآن همه آنها را در جمله «لِتَسْكُنُوا» بيان كرده است و هدف اصلى ازدواج را بازيابى سكون و آرامش اعلام كرده، آن را از آيات و مواهب بزرگ الهى دانسته است؛ زيرا ازدواج از ديدگاه اسلام مبادله عواطف است كه بر مبناى مودّت دو جانبه انجام مىگيرد و قرآن از آن به «ميثاق غليظ» و پيمان استوار تعبير مىكند. زن و مرد، متمم و مكمل يكديگرند و اين امر در سايه «ميثاق الهى» و «حبل خداوندى» يعنى ازدواج امكانپذير است.
ارتباط انسان با پدر، مادر و برادرش ارتباط «نَسَبى» است و از جان آنها مايه مىگيرد و پيوند دو همسر، قراردادى و اعتبارى است؛ ولى با اين وصف، محبت ناشى از آن بر محبت فرزند نسبت به پدر و مادر پيشى مىگيرد و اين تنها به خاطر قراردادن «مودّت» و «رحمت» از جانب خداست.
نمونههاى گويايى در تاريخ زندگى مؤمنان وجود دارد كه اين حقيقت را روشن مىسازد، از جمله:پس از پايان جنگ احد پيامبر (ص) به دختر جحش فرمود: دايى تو «حمزه» شهيد شد. وى گفت: «انَّا لِلَّهِ وَ انَّا الَيْهِ راجِعُونَ». باز فرمود: برادرت نيز شهيد شد. گفت: من اجر اين مصيبت را از خدا مىخواهم. اما همين كه خبر شهادت همسرش را به او داد، دست بر سر گذاشت، بلند گريست و فرياد كشيد. پيامبر (ص) فرمود:
«ما يَعْدِلُ الزَّوْجَ عِنْدَ الْمَرْأَةِ شَىْءٌ»
نزد زن هيچ چيز معادل شوهر قرار نمىگيرد.
پيوستگى خانواده با جامعه
يكى از روشنترين جلوههاى «مودت» و «رحمت»، جامعه كوچك خانواده است. زن و شوهر ملازم يكديگرند و زندگى مادى و معنوى فرزندان خود را تأمين مىكنند و در حفظ و حراست، تغذيه، تأمين لباس و مسكن و تعليم و تربيت آنها مىكوشند. اگر اين رحمت و مشاركت نبود، نسل بشر بهكلى قطع مىشد و هرگز نوع بشر دوام نمىيافت.
اين رابطه محبتآميز در چهارچوب خانواده خلاصه نمىشود، بلكه با توجه بهاينكه خانواده زيربنا و نقطه آغازين جامعه است و با توجه به واژه «بَيْنَكُمْ» كه احتمالًا اشاره به همه افراد بشر است، مىتوان گفت: ادامه حيات جامعههاى بزرگتر نيز بدون «مودّت» و «رحمت» ممكن نيست؛ زيرا اين دو «ملاط و چسب» مصالح ساختمانى جامعه انسانى است، چرا كه جامعه از فرد فرد انسانها تشكيل مىشود، همچون ساختمانى كه از قطعات سنگ و آجر تشكيل مىيابد. اگر اين افراد با هم، پيوستگى و ارتباط نزديك نداشته باشند، جامعهاى به وجود نخواهد آمد.
معارف قرآن (ج5) كد 4/231، ص: 42
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حضرت زینب(س) کرمان در 1389/10/18 ساعت 08:42:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |