شیعه بودن تنها به لفظ نیست

برگزاری کمیسیون اوصاف شیعه از نظر روایات
دیروز با حضور همه طلاب معونتهای مدرسه و حضور کارشناس جلسه آقای خالقی ( استاد حوزه و دانشگاه ) کمیسیون تحقیقی اوصاف شیعه از منظر روایات برگزار گردید
در این جلسه محققان شیعه را اینگونه تعریف کردند :
شیعه واژه ای است قرآنی به معنای مشایعت دنبال کسی حرکت کردن و پیرو بودن اما این واژه در اصطلاح یعنی پیروی کامل از دستورات ولایت است و باید توجه داشت که ولایت داشتن تنها به گفتار نیست و شیعه به لفظ عینیت پیدا نمی کند بلکه لفظ و عمل لازم و ملزوم دیگرند .
گروه تحقیقی ابتدا به حدیث جابر اشاره کردند که در آن امام محمد باقر علیه السلام به خوبی اوصاف یک شیعه واقعی را برای همگان ترسیم می نماید : ای جابر آیا کفایت می کند کسی را که ادعای تشیع کند و از محبت ما خاندان دم زند ، به خدا شیعه ما نیست جز آنکه از خدا پروا کند و او را اطاعت کند .
ای جابر ایشان ایشان شناخته نشوند جز با فروتنی و خشوع و امانت و بسیاری یاد خدا و روزه و نماز و نیکی به پدر و مادر و مراعات همسایگان فقیر و مستنمد و قرض داران و یتیمان و راستی گفتار و تلاوت قرآن و باز داشتن زبان از مردم جز از نیکی و آنها امین قوم و عشیره خویش در امورشان باشند .
از این حدیث به دست می آید که اولاً شیعیان افتخار می کردند به مقام شیعگی . و شیعه لفظی است قرآنی که خداوند در داستان موسی پیامبر آورده است . نکته جالب اینکه در آن زمان هنوز موسی به مقام رسالت نرسیده بود ولی یارانی داشت که خدا آنها را شیعه و پیرو او می اند . و ما در روایات داریم که : شعیه علی ع ،  ابراهیم خلیل است و ابراهیم با ان همه عظمت و آن مقام تربیتی و خلیلی خداوند از جمله شیعیان علی ع است همچنین لقب شیعه را اولین بار پیامبر به یاران عل دادند آجا که فرمودند : تو و شیعیانت از رستگارانید . آقای خالقی در این کمیسون افزود تمام اوصافی که در این روایت ذکر شده است ریشه قرآنی دارد و خواهران طلبه باید در جستجوی این ریشه و پیوند عمیق روایات اهل بیت با قران باشند ؛ زیرا سخن آنان چیزی جز قرآن و تفسیر ان نیست
ایشان در بخش های مختلف سخن خویش از ریشه های قرآنی این حدیث استفاده کردند مثلا آیه 58/ نساء مصداقی برای صفت امانت . در مورد ریشه قرآنی صفت ذکر آیه : یا ایها الذین امنوا ذکروالله کثیرا….
پس مطابق هر دستور آیه قرآن داریم شیعه واقعی کسی است که مو به مو دستورات را اجرا کند 
لازم به ذکر است این کمیسیون ها هفتگی است و با موضوعات گوناگون و با حضور اساتید برجسته اداره می گردد و در هر کمیسیون یک گروه 6-12 نفره مسئول ارائه تحقیق می باشند .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.