طرح وحدت اسلامی
شالوده مكاتب اجتماعى بر اساس وحدت پىريزى مىشود و بدون آن هيچ ايده و انديشهاى در جامعه گسترش نمىيابد و اين خود، بهترين دليل براى طرح مسأله وحدت از سوى شارع مقدس اسلام است. كه آن را به اختصار، در دو حوزه، ارجگذارى و آسيب شناسى توضيح مىدهيم.
الف- ارجگذارى
در اين حوزه، راهها، انگيزهها، محورها و نتايج ارزنده وحدت با روشهاى گوناگون مورد ارزيابى و تأكيد قرار گرفته كه مىتوان همه را در دو فرآيند خلاصه كرد:
1- ارائه جهان بينى توحيدى:
قرآن مجيد جهان بينى اسلامى را در يك جمله بيان كرده است:
«انَّالِلَّهِ وَ انَّا الَيْهِ راجِعُونَ» «بقره /156»
همه ما از آن خداييم و به سوى او نيز باز مىگرديم.
اين آيه شريف، مبدأ، راه و مقصد پيروان اسلام را ترسيم كرده و آنان را برگرد محور «الله» فرا خوانده است و بر اساس اين جهان بينى:
1/ 1- معبود و خالق يكى است:
«انَّ هذِهِ امَّتُكُمْ امَّةً واحِدَةً وَ انَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» «انبیا/92»
اين امّت شما يك امّت بيش نيست و من هم پروردگار شمايم پس، تنها مرا بپرستيد.
2/ 1- پيامبر يكى است:
«وَ ما ارْسَلْناكَ الَّاكافَّةًلِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً» «سبا/28»
تو را مژده دهنده و بيمدهنده براى همه مردم فرستاديم.
3/ 1- قانون اساسى آن قرآن و مفسران واقعى آن عترت پيامبرند: در اين زمينه رسول خدا (ص) فرمود:
«انّى تارِكٌ فيكُمُ الثِّقْلَيْنِ ما انْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا كِتابَاللَّهِ وَ عِتْرَتى …» «وسائل الشیعه ج18ص19»
من دو چيز گرانسنگ در ميان شما مىگذارم كه اگر به آن دو تمسك جوييد هرگز گمراه نمىشويد: 1- كتاب خدا، 2- خاندانم.
4/ 1- جهتگيرى عبادى- سياسى مسلمانان، تنها به سوى كعبه است:
«وَحيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ» «بقره /144»
هر جا كه هستيد، روى خويش را به سوى كعبه بگردانيد.
و … با چنين جهانبينى، پيرو اسلام نمىتواند «وحدت گرا» نباشد. به همين دليل قرآن مجيد پيامبر اكرم (ص) را از صف تفرقهافكنان جدا مىداند و مىفرمايد:
«انَالَّذينَ فَرَّقوُا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فى شَىْءٍ»» انعام /159
كسانى كه آيين خود را پاره پاره كردند و دسته دسته شدند، توهيچ رابطهاى با آنان ندارى.
و در آيهاى ديگر بر پيشانى تفرقه افكنان، مُهر شرك مىكوبد و مىفرمايد:
«… وَ لا تَكُونُوا مِنَالْمُشْرِكينَ* مِنَالَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً …» «روم 31-32»
از مشركان نباشيد؛ از كسانى كه دين خود را پراكنده كردند وگروه گروه شدند.
حضرت صادق عليهالسلام نيز مىفرمايد:
«مَنْ فارَقَ جَماعَةَالْمُسْلِمينَ قَيْدَ شِبْرٍ فَقَدْ خَلَعَ رَبَقَةَالْاسْلامِ مِنْ عُنُقِهِ» «اصول کافی ج1ص404»
هر كس به اندازه يك وجب از اجتماع مسلمانان، فاصله بگيرد، رشته مسلمانى را از گردن خود برداشته است.
2- تهذيب نفس:
نظام تربيتى اسلام همه فضايل اخلاقى از جمله حفظ وحدت را درخود جاى داده و بشدّت، مستقيم و غيرمستقيم از آن حمايت كرده است، به اين صورت كه:
1/ 2- وحدت را به عنوان يك ارزش اصولى مطرح كرده است:
«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِاللَّه جَميعاً وَ لاتَفَرَّقُوا …» «3آل عمران /102»
همگى به ريسمان الهى چنگ زنيد و پراكنده نشويد.
«… اقيمُواالدّينَ وَ لاتَتَفَرَّقُوا فيهِ …» «شوری /13»
دين را به پاى داريد و در آن تفرقه نيفكنيد.
2/ 2- خصلتهاى وحدتآفرين را نيز آموخته است؛ به اين معنا كه پيروان خويش را به فضايلى سفارش كرده كه مايه تقويت و سبب حفظ وحدت و يكپارچگى است، مانند:
- وجوب خمس، زكات، حجّ، جهاد، تولّى و تبرّى رعايت حقوق، نماز جمعه و ….
- استحباب نماز جماعت، سلام دادن، عيادت مريض، تشييع جنازه، تعاون، مهربانى، ديدوبازديد، دستگيرى از محرومان و صدها مستحب ديگر.
ب- آسيب زدايى
در اين حوزه، عوامل وحدتشكن و تفرقهافكن، به شدّت قلع و قمع مىشود تا كمترين آسيبى به انسجام امّت اسلامى واردنشود. برخى از آن اقدامات بدينشرح است:
1- سركوب تفرقهافكنان: وحدتشكنان به عنوان اخلالگر (ياغى) شناخته شده، مجازات مىشوند.
2- بسيارى از محرّمات اسلامى بطور مستقيم در پديده شوم تفرقهافكنى دخالت دارند كه تحريم آنها كمك شايانى به صيانت از وحدت جامعه دارد مانند: سرقت، قتل، ضرب و شتم، غيبت، تهمت، جاسوسى، ظلم، حقكشى و ….
3- آلودگى به خصلتهاى زشت درونى از قبيل حسد، بغض و كينه، تكبّر و مانند آن نيز، بشدت مورد نهى و نكوهش قرار گرفته، چرا كه آنها نيز به نوبه خود به اين بلاى خانمانسوز دامن مىزنند، چنان كه حضرت اميرمؤمنان صلواتاللّه عليه فرمود:
«انَّما انْتُمْ اخْوانٌ عَلى دينِاللَّهِ ما فَرَّقَ بَيْنَكُمْ الَّاخُبْثُالسَّرائِرِ وَ سُوءُالضَّمائِرِ …» «شرح نهج البلاغه - ابن ابی الحدید ج 7ص206»
همانا شما براساس دين خدا برادر هستيد و چيزى جز پليدى باطن و ضميرهاىبد، ميان شما تفرقه نيفكنده است.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حضرت زینب(س) کرمان در 1390/06/29 ساعت 06:27:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1390/06/29 @ 09:02:35 ق.ظ
fakhre batha [عضو]
عالی بود
ممنون