قرآن و تقدم هدایت فرد بر اجتماع

قرآن کریم هدایت جامعه را در افراد خانواده آغاز می کند زیرا جامعه را قوم و قبیله و عشیره و گروه می سازد و هر یک از این ها نیز از کانون خانواده و افراد سر چشمه می گیرد . خطاب ها و احکام قرآن در وهله نخست متوجه آحاد مردم است و همه آن ها را به سوی صراط مستقیم هدایت می کند و در وهله ذیگر دستور های نورانی خود را متوجه خانواده کرده روابط عاطفی و معنوی بین والدین و فرزندان را تبین می کند . خلقت هر یک از دو را از نشانه های خدا دانسته و آن را مایه سکون و آرامش و بر اساس مودت ورحمت معرفی می کند « و من ایاته ان خلق لکم فی انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده ورحمه » روم 21
از این طریق جوانان را به بهترین زندگی زناشویی دعوت می کند که معیارش غریزه و مال و زیبایی نیست بلکه ملاکش عواطف انسانی است . در آیات بسیاری وظایف هر یک از زوجین نسبت به دیگری را تعلیم می دهد تا در سایه عمل به آن ها خانواده سالم و نمونه تشکیل گردد و نکاح را با دید ملکوتی می نگرد نه دید ملکی ، گفتار رسول اکرم « من تزوج فقد احرز نفس دینه » شاهد صدق این نکته است .
وقتی نوبت به رابطه فرزندان و والدین می رسد بر احترام به والدین و شکر از زحمات آنان خصوصاً مادر تأکید می فرماید خدای سبحان احترام به والدین و اطاعت و شکر گزاری از آنان را در کنار شکر و پرستش خویش می آورد تا عنایت و اهتمام خود را به این امر نشان دهد .
در مکتب قرآن فرزندان باید با قول و سخن کریم و تواضع فروتنی با والدین خود گفتگو کنند و در حق والدین خدا پرست خویش دعای خیر و در خواست مغفرت داشته باشند .سوره /23 ،سوره لقمان /14 ، سوره انعام /151
قرآن کریم در آیات نورانی خود خانواده نمونه و رفتار شایسته آنان را از پیامبران و غیر آن بیان می دارد تا الگویی برای همه پیروان راستین حق و حقیقت باشند که سخن در این زمینه نیازمند کتابی مستقل است .
خدای سبحان در کتاب خود به هر فرد مسلمان و مؤمنی دستور می دهد تا خود و خانواده اش را از تقوای الهی و هدایت قرآنی بهره مند سازد .
« یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا” و قودها الناس و الحجاره »
و نیز سیره اسماعیل صادق الوعد ( علی علیه السلام ) را به عنوان اسوه و نمونه ای که اهل خود را به نماز و زکات و نیکی ها دعوت می کند و بدین سبب مرضی پروردگار است معرفی می کند .    ( مریم /  54 و 55 )
و اذکر فی الکتاب اسماعیل انه کان صادق الوعد و کان رسولا نبیا . وکان یأمر اهله بالصلاه و والزکاه و کان عند ربه مرضیا .
« وانذر عشیرتک الاقربین » ( آغاز بعثت )
بنابراین روش هدایت قرآن از فرد و خانواده و عشیره آغاز می شود و به جامعه ایمانی سرایت می کند ، همه مؤمنان را برادر می داند « انما المؤمنون اخوه فأصلوا بین اخویکم »
یا دستور به رابطه ولایی و دستوری می دهد
« والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض »
خطاب های قرآن جهان شمولی قرآن است.     

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.