نقش سياسى اجتماعى زنان در تاريخ معاصر
بيدارى اسلامى
زنان ايرانى از فرداى پيروزى انقلاب اسلامى، خودجوش در صدد برآمدند تا پيام انقلاب اسلامى را به جهان و جهانيان برسانند. اين حركت خوشايند غرب نبود، ولى زنان ايرانى بدون توجه به برآشفتگى غرب، به صدور پيام انقلاب اسلامى ادامه دادند تا حدى كه حضور زنان ايرانى در انقلاب اسلامى به الگويى براى زنان كشورهاى اسلامى درآمد، به گونهاى كه زنان شيعه لبنانى به تدريج بيدار شدند و براى دفاع از خود در مقابل اسرائيل به كلاشينكف و بمبهاى دستساز روى آوردند.
زنان تركيه نيز بر پايه بيدارى اسلامى، هم حجاب را مىخواهند و هم حضور در اجتماع را. زنان نمىخواهند با پذيرفتن حجاب از جامعه قطع رابطه نمايند و اين همان الگويى است كه زنان انقلابى ايرانى به آن عمل مىكنند. يك زن بنگالى در اين باره گفته است: من و ديگر زنان چيزى بيشتر از برابرى مورد نظر قوانين غربى مىخواهيم. ما خواهان نقش فعالترى در زندگى مذهبى و اسلامى هستيم. تنها مسلمانان زن نبودند كه هويت اسلامى خود را در پرتو بيدادگرى زنان انقلابى ايران بهدست آوردند؛ بلكه دهها هزار زن غربى در نهضتى اخلاقى و اسلامى، ارزشهاى الهى اسلام را كشف كردند و به دين اسلاممشرف شدند. مثلًا نزديك به صد هزار نفر آلمانى به اسلام گرويدند كه بيش از نيمى از آنان را زنان تشكيل مىدهند. اين زنان همانند زنان تازه مسلمان آمريكايى، نه تنها مراقب پوشش اسلامى خود هستند، در شرعى بودن خورد و خوراك خود هم دقت بسيار دارند. آنها حتى در انتخاب برنامههاى تلويزيونى، دقت مىورزند و از تماشاى سريالهاى ضد اسلامى يا ضد اخلاقى اجتناب مىكنند. فعاليت اجتماعى اين دسته از زنان، معمولًا با گرد آمدن در خانههاى همديگر شكل مىگيرد و گاه به اجتماع سرايت مىكند. آيا اين بيدارى اسلامى، واقعاً ناشى و متأثر از بيدارى زنان ايرانى است؟
يك روزنامه آلمانى در اين باره، نخست مىپرسد كه چرا بيدارى اسلامى و جنبش حمايت از حجاب در دهه 1960 اتفاق نيفتاد و سپس پاسخ مىدهد:
مگر اينكه بگوييم زنان جمهورى اسلامى در اين امر دخالت دارند. رفتار اجتماعى يك زن ايرانى مقيم آمريكا مؤيد نوشتههاى روزنامه آلمانى است.
اين زن و ديگر زنان مسلمان در منازل جمع مىشوند و درباره اسلام سخن مىگويند. روزنامه نيويورك تايمز آمريكا در سال 1996 به نوعى در تأييد مطالب فوق نوشته است: در تمام دنيا به ويژه در دنياى اسلام از شمال آفريقا تا خاورميانه و جنوب شرقى آسيا، انواع گوناگونى از گروههاى مدافع حقوق زنان پديد آمدند كه قبل از انقلاب 1979 ايران وجود نداشت.
نتيجه اينكه از سال 1370 به بعد فعاليت زنان ايرانى در حوزههاى متعدد (مانند اجتماعى، فرهنگى، سياسى و …) و در عرصههاى مختلف داخل و خارج افزايش يافت بخشى از اين دستاوردها، ارائه تصوير واقعى از زنايرانى در عرصه بينالمللى است، منتهى براى تأثيرگذارى بيشتر، بايد تشكلهاى زنان، قوىتر، منسجمتر و با آگاهى افزونتر عمل نمايند. از ديگر دستاوردها، تبليغ و گسترش حجاب اسلامى است. تأثير حجاب اسلامى زنان ايرانى بر ديگر زنان به ويژه در كشورهاى اسلامى غير قابل انكار است بهعلاوه، بيدارى اسلامى زنان ايرانى كه آن نقش مؤثرى در پيروزى انقلاب اسلامى داشت، در ديگر كشورها هم به چشم مىآيد.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حضرت زینب(س) کرمان در 1390/01/31 ساعت 11:53:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1390/02/01 @ 02:04:17 ب.ظ
کوثر [عضو]
روزی رسول خدا خطاب به من فرمود : ای فاطمه، هرکس برتو صلوات بفرستدخداوند او را مورد آمرزش خویش قرار داده وهر کجای بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد کرد
((اللهم صل علی فاطمه وابیها وبعلها وبنیها وسر المستودع فیها بعددما احاط به علمک))