نقش سياسى اجتماعى زنان در تاريخ معاصر

هنگامى كه صفحات تاريخ معاصر ايران را ورق مى‏زنيم، اثر چندانى از نقش سياسى- اجتماعى زنان نمى‏بينيم. اگر در گوشه و كنار تاريخ از نقش زنان سخن به ميان آمده، توضيح نقش حرمسرايى و مفسده‏انگيزى دسته‏اى از زنان است. برخى بر اين باورند، فعاليت‏هاى اندكى كه از زنان در تاريخ ثبت گرديده، مربوط به زنان طبقات بالاست  از آن رو كه اين زنان، قبل از زنان طبقات ديگر، به تحصيلات روى آوردند و به لزوم بهبود شرايط اجتماعى از طريق افزايش فعاليت‏هاى زنانه پى بردند. نگاه ديگر درباره فعاليت‏هاى تاريخى زنان آن است كه آنها بيش‏تر به ايفاى نقش منفى و مخرب در تاريخ معاصر ايران پرداخته‏اند، و در كارنامه‏شان كم‏تر اثرى از نقش سازنده و مثبت ديده مى‏شود.
بر پايه اين نظر، يا زنان را عليه منافع ملى و دينى به كار گرفته‏اند و يا خود به اين كار روى آورده‏اند.
اما ديدگاه‏هاى فوق با چالش‏ها و سؤال‏هاى زيادى مواجه‏اند از جمله: آيا توده زنان مسلمان اين مرز و بوم كه نه در حرمسرا بوده‏اند و نه مجذوب و شيفته انديشه‏هاى ليبراليستى (غربى) و كمونيستى (شرقى) شده‏اند، نقشى در تحولات يك قرن گذشته نداشته‏اند؟ آيا زنان قشر متوسط و محروم تاريخ معاصر ايران كه بيش‏ترِ زنان جامعه ايرانى را تشكيل داده‏اند، برخلاف سنت و تجربه تاريخ بشر حركت كرده‏اند كه بنابر آن، همواره طبقات متوسط و محروم به قيام برمى‏خيزند و تحول مى‏آفرينند؟ آيا آنها به اقدام مؤثر سياسى- اجتماعى دست نزده‏اند؟ آيا نقشى را كه زنان در حادثه گريبايدوف، نهضت تنباكو، انقلاب مشروطه، واقعه كشف حجاب و … ايفا كرده‏اند، منفى بوده؟ اگر اين نقش مخرب بوده چرا جامعه آن زمان و امروز نتايج حاصل از آن را مثبت و سازنده ارزيابى كرده است؟
نوشته حاضر مى‏كوشد به سؤالات بالا پاسخ دهد و در نيل به اين هدف، نياز نمى‏بيند همانند بيش‏تر نوشته‏هاى تاريخى به بازخوانى يا بزرگ‏نمايى تلاش زنان دربار، مفسد و غرب و شرق زده بپردازد، به آن دليل كه هم درباره آنان، سخن بسيار گفته شده و هم مطرح ساختن آنها، بخش عمده فعاليت زنان‏ايرانى را منعكس نمى‏سازد.  تلاش اين نوشته آن است كه فعاليت توده زنان مسلمان ايران را به تصوير كشد كه هم مى‏خواهد از مدنيت برخوردار باشد، هم ديانت خود را پاس دارد  و در دنياى فمينيستى و مدرنيستى دفاع از حقوق زنان، از بخش اعظم تاريخ زنان سده اخير ايران دفاع كند كه همان نقش سياسى- اجتماعى توده زنان مسلمان است‏

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.