وظیفه مسئولان در قبال واجبی به نام «امر به معروف و نهی از منکر »
«امر به معروف و نهى از منكر» از اصولىترين مسائلى است كه مسلمانان در همه صحنههاى اجتماعى و سياسى، موظّف به رعايت آنند؛ مسؤولان و سياستمداران اسلامى اگر به چنين وظيفهاى اقدام نكنند در واقع، فلسفه حكومت را ناديده گرفتهاند و مسؤوليت خويش را زير پا نهادهاند.
تناسب امر به معروف و نهى از منكر با سياست
در ديدگاه اسلام، ارتباط سياست با امر به معروف و نهى از منكر بديهى است و مىتوان گفت، لازم و ملزوم يكديگرند و اين اصل ارزشمند اسلامى، بيش از آنكه يك وظيفه فردى به حساب آيد، يك اصل اجتماعى و سياسى است و هر مسلمانى كه در وادى سياست گام زند، يا در پُستى اجتماعى قرار گيرد، نخستين وظيفه او امر به معروف و نهى از منكر است. قرآن مجيد، اين وظيفه عمومى را چنين ترسيم مىكند:
«الَّذينَ انْ مَكَّنَّاهُمْ فِىالْارْضِ اقامُوالصَّلوةَ وَ اتَوُاالزَّكوةَ وَ امَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِالْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُالْامُورِ» «حج/41»
كسانى كه اگر در زمين به آنان، قدرت دهيم، نماز را بر پاى دارند و زكات بپردازند و امر به معروف و نهى از منكر كنند و پايان كارها از آن خداست.
از سوى ديگر، بازدهى اجراى صحيح امر به معروف و نهى از منكر چيزى جز نتيجه سياست اسلامى يعنى تأمين مصالح امّت و دفع فساد از جامعه اسلامى نخواهد بود.
چنان كه امير مؤمنان صلواتالله عليه مىفرمايد:
«فَرَضَاللَّهُ … الْامْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةًلِلْعَوامِّ وَالنَّهْىَ عَنِالْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهاءِ» «نهج البلاغه حکمت 244»
خداوند امر به معروف را براى (تأمين) مصلحت عمومى و نهى از منكر را براى طرد نابخردان، واجب كرده است.
شيوههاى اجرا
الف- شناخت
مسلمانان بطور عموم و مسؤولان و سردمداران جامعه بطور خصوص بايد از مسائل روز منطقهاى و جهانى آگاهى داشته باشند، در غير اين صورت نه تنها از عهده مسؤوليت خود برنمىآيند، بلكه از سامان دادن به زندگى عادى خود نيز ناتوان خواهند بود. امام صادق عليهالسلام، دانايى را اساس انديشه و انديشيدن را مبناى اصلاح جامعه دانسته و مىفرمايد:
«لا يُصْلِحُ مَنْ لا يَعْقِلُ وَ لا يَعْقِلُ مَنْ لا يَعْلَمُ … وَالْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِاللَّوابِسُ» «تحف العقول ص 372 انتشارات کتابچی»
آن كه انديشه نمىكند، اصلاح نيز نمىتواند بكند و كسى كه نمىانديشد، دانش ندارد … و آن كه به زمان خويش آگاهى دارد، شبهات بر او حملهور نمىشوند.
پس از آگاهيهاى عمومى، آگاهى خصوصى پيرامون امر به معروف و نهى از منكر نيز شرط ضرورى آن است به اين معنا كه آمر و ناهى بايد در حيطه كارى خويش، از مسائل اسلامى، بىبهره نباشد، همانگونه كه آن حضرت فرمود:
«صاحِبُالْامْرِ بِالْمَعْرُوفِ يَحْتاجُ انْ يَكُونَ عالِماً بِالْحَلالِ وَالْحَرامِ» «مصباح الشریعه باب 624 ص 362»
متصدّى امر به معروف نيازمند آن است كه به حلال و حرام آگاه باشد.
زيرا اگر از حلال و حرام مواضع اعتقادى، سياسى، اقتصادى، اجتماعى و … آگاهى چندانى نداشته باشد، نمىتواند معروف را تثبيت و منكر را نابود سازد و چه بسا برعكس عمل كند؛ منكر را معروف و معروف را منكر جلوه دهد و به جاى امر به معروف و نهى از منكر، امر به منكر و نهى از معروف نمايد! بنابراين، ضرورت دارد كه دست اندركاران نظام اسلامى از «معروف» و «منكر» در حد اجمال اگر نگوييم بطور مفصّل آگاهى داشته باشند.
ب- برنامهريزى و اقدام
مسؤولان نظام اسلامى بايد اصل امر به معروف و نهى از منكر را در برنامههاى خرد و كلان خود بگنجانند و هرگز از آن غفلت نورزند، چرا كه در هر اداره، كارخانه و …
احتمال بروز تباهى و ركود فضايل مىرود وعوامل متعددى زمينه ايجاد منكر يا توقف معروف را به وجود مىآورند.
در قرآن مجيد مىخوانيم:
«وَالْمُؤمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ و يَنْهَوْنَ عَنِالْمُنْكَرِ وَ يُقيمُونَالصَّلوةَ وَ يُؤْتُونَالْزَّكوةَ وَ يُطيعوُنَاللّهَ وَ رَسُولَهُ …» «توبه /71»
مردان و زنان باايمان، برخى سرپرست و ولىّ برخى ديگرند؛ امر به معروف و نهى از منكر مىكنند و نماز را بر پاى مىدارند و زكات مىپردازند و از خدا و پيامبرش، فرمان مىبرند.
در اين آيه شريف، پذيرش مسؤوليت به منزله «زمينه» و امر به معروف ونهى از منكر، اقامه نماز و اطاعت از خدا و پيامبر، «نتيجه» آن قرار گرفته و الهام دهنده اين پيام است كه مسلمانان- علىرغم تفاوت در مليّت، جنسيت، رنگ و نژاد- از هويّت واحدى برخوردارند و به همين دليل حق دارند سرپرستى و ولايت بر يكديگر را به عهده بگيرند. «المیزان ج9ص338» سپس همديگر را به راه خير و صلاح رهنمون سازند و از زشتى و شقاوت باز دارند. از اين رو سرلوحه كارهاى خويش را «امر به معروف و نهى از منكر»، «اقامه نماز» و «اطاعت از خدا و پيامبر» قرار مىدهند.
بازدهى متقابل
فريضه بزرگ امر به معروف و نهى از منكر، بسان درخت تناورى است كه هر چه بيشتر بدان رسيدگى كنند، تقويتش نمايند و آفات آن را بزدايند، شاخ و برگ بيشترى مىروياند و بار وبر بهترى مىدهد. آثار گرانقدر اين پديده الهى، فراوان و متنوّع است. در اينجا با تبرّك جستن به روايتى از امام باقر عليهالسلام به پنج اثر ارزنده آن اشاره مىكنيم:
1- انجام واجبات
«انَّ الْامْرَ بِاْلمَعْروُفِ وَ النَّهْىَ عَنِالْمُنْكَرِ سَبيلُ الْانْبِياءِ وَ مِنْهاجالصُّلَحاءِ فَريضَةٌعَظيمَةٌ بِهاتُقامُالْفَرائِضُ …»
امر به معروف و نهى از منكر، راه پيامبران و روش صالحان است؛ واجب بزرگى است كه به وسيله آن واجبات (الهى) بر پا مىشود.
2- عدالت اجتماعى
«… مَعَ رَدِّالْمَظالِمِ وَ مُخالَفَةِالظَّالِمِ …»
(امر به معروف ونهى از منكر) با برگرداندن مظالم و ستيزه با ستمگر همراه است.
3- سازندگى
«بِها … تُعْمَرُ الْارْضُ»
به وسيله امر به معروف و نهى از منكر زمين (كشور) آباد مىشود.
4- استوارى نظام
«بِها … يَسْتَقيمُالْامْرُ»
به وسيله امر به معروف ونهى از منكر، حكومت، استوار مىگردد.
5- امنيّت
«بِها … تَأْمَنُالْمَذاهِبُ … وَ يُنْتَصَفُ مِنَالْاعْداءِ» «وسائل الشیعه ج11ص395»
به وسيله آن، راهها امن مىگردد … و از دشمنان، انتقام گرفته مىشود.
مرکز تحقیقات اسلامی - علوم سیاسی - اخلاق سیاسی مجموعه زمزم
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حضرت زینب(س) کرمان در 1390/06/20 ساعت 10:43:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |