شيوه‏هاى رفتارى كاهش عصبانيت

هشدار: بيان پرخاشگرانه مى‏تواند به روابط آسيبى دائمى وارد كند.
يك نشانه بزرگ توقف براى خود تصور كنيد. قبل از حمله به فرد يا صحبت كردن از روى عصبانيت به عواقب آن فكر كنيد. سعى كنيد همدردى كنيد. بهترين منظورهاى طرف مقابل را در نظر بگيريد. خونسرد و سياستمدار باشيد.
- جرأت‏ورز باشيد- در جستجوى راهى براى برنده شدن باشيد.
اگر از دست فردى عصبانى هستيد، روى بالاترين هدف خود در زندگى تمركز كنيد يعنى افزودن خوشحالى خود و ديگران. انتخاب كردن عشق و خوشحالى حتى زمانى كه احساس عصبانيت مى‏كنيد باعث قوى‏تر شدن نفس برتر شما مى‏شود.
- روى به خود عشق ورزيدن، تمركز كنيد. به عمق و درون خود برويد و قسمتى از خود برترتان را كه بى‏قيد و شرط به ديگران عشق مى‏ورزد، پيدا كنيد. روى احساس عشق و هدف و نيز جستجو و يافتن راه براى برنده شدن متمركز شويد. سعى كنيد همان‏گونه كه زاويه ديد خود را در نظر مى‏گيريد، زاويه ديد ديگران را نيز درك كنيد. اگر در يافتن راه براى برنده شدن در موارد زير موفق شويد، اين موفقيت سه برابر خواهد بود.
1. برآوردن نيازهاى اوليه خودتان؛
2. از بين بردن عصبانيت مخرب نسبت به ديگران؛
3. وادار كردن ديگران به نزديك شدن به شما (فائق آمدن بر آنها). بهترين راه براى از بين بردن عداوت يك دشمن اينست كه با او دوست شويد.
- اگر فردى بسيار غمگين شده است، كمى درنگ كنيد.
هنگامى كه در وضعيت بغرنجى قرار داريد، عواطف خود را بازبينى كنيد. اگر مى‏بينيد داريد كم‏كم عصبانى و نگران مى‏شويد يا احساس گناه مى‏كنيد، كمى به خود استراحت بدهيد. استراحت يا مكث كردن به اين معناست كه هر دوى شما صحبت‏كردن را متوقف كنيد و يا اينكه مدتى از هم دور باشيد تا بتوانيد فكر كنيد، خونسردى خود را بدست آوريد و دوباره بر خود مسلط شويد. حتى اگر اين مكث‏ها و درنگ‏ها فقط براى چند دقيقه باشد، باز هم مؤثر هستند. از اين موقعيّت (مكث‏ها) استفاده كنيد و مشخص نماييد كه چه مى‏خواهيد و چگونه مى‏توانيد با ديگران برخورد كنيد.
- به همين ترتيب اگر مشاهده كرديد طرف مقابل شما خيلى ناراحت شده و برخورد سازنده‏اى باشرايط پيش آمده ندارد، يك وقفه و استراحت براى خود تعيين كنيد. مى‏توانيد حرف‏هايى را كه در بالا گفته شد، تكرار كنيد يا بگوئيد: «به نظر مى‏آيد هر دوى ما ناراحت شده‏ايم، اگر نمى‏توانيد بحث را با خونسردى ادامه دهيد، بايد كمى استراحت كنيد».
- راه‏هاى سازنده‏اى براى آزادكردن انرژى خود و برانگيختگى پيدا كنيد. حتما تا به حال‏ عباراتى مانند «عصبانيت خود را بيرون بريز» را شنيده‏ايد. فرويد از مدل زودپز كه در صورت تخليه نشدن انرژى، خواهد تركيد، استفاده كرده است. اين آنالوژى تا حدودى دقيق و درست است.
عصبانيت باعث بالا رفتن سطح انرژى و برانگيختگى مى‏شود. انجام فعاليت‏هاى انرژى‏زا، باعث آزادشدن انرژى مى‏شود. تحقيقات اين نظريه را تأييد كرده‏اند كه عصبانيت به برانگيختگى و انرژى بالا ختم مى‏شود و مى‏تواند ساعت‏ها يا حتى بيشتر به طول بيانجامد. در طول اين مدت، ما مى‏خواهيم عصبانيت خود را تجديد كنيم. فعاليت‏هاى انرژى‏بر از اين انرژى استفاده مى‏كنند و برانگيختگى بيش از حد را خنثى مى‏كنند. بنابراين علاوه بر متدهاى داخلى كاهش عصبانيت، مى‏توان با انجام فعاليت‏هاى انرژى بر عصبانيت را كم اثر نمود:
ورزش كنيد. پياده‏روى كنيد، بدويد، فعاليت جسمانى و كار بدنى داشته باشيد.
- عصبانيت خود را به صورت سازنده بيان كنيد نه مخرب.
بسيارى از افراد در استفاده از مدل فرويد اغراق مى‏كنند. آنها معتقدند براى رهايى از عصبانيت بايد پرخاش‏گرى خود را با انجام كارهاى مضرمخرب براى ديگران و اشياء [مثلًا پرت كردن و شكستن اشياء] نشان دهند. بسيارى از افراد، حتى روانكاوها معتقدند بيان پرخاش‏گرى تنها راهى است كه مى‏توانيم براى «رها شدن از عصبانيت» اتخاذ كنيم. ما بايد آن را روى فرد يا شيئى ديگر اعمال كنيم. تحقيقات نشان داده است، اين نظريه درست نيست.

هزار و یک نکته ص 28 – پژوهشکده تحقیقات اسلامی – مجموعه زمزم

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.