شاعران در چشمانداز قرآن
«وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ الَمْ تَرَ انَّهُمْ فى كُلِّ وادٍ يَهيمُونَ وَ انَّهُمْ يَقُولُونَ ما لا يَفْعَلُونَ الَّا الَّذينَ امَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدَ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا اىَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» (شعرا، آيات 224- 227)
شعرا كسانى هستند كه گمراهان از آنان پيروى مىكنند. آيا نمىبينى كه شاعران در هر وادى سرگشتهاند و چيزهايى مىگويند كه خود عمل نمىكنند؟ مگر آنان كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند و خدا را فراوان ياد نمودند و چون مورد ستم واقع شدند، به دفاع از خويشتن برخاستند و آنها كه ستم كردند بزودى خواهند دانست كه به چه بازگشتگاهى باز مىگردند.
مشركان مكه، با توجه به تأثير عميق قرآن و آهنگ خاصّ و موزون برخى از آيات، آن را شعر و پيامبر اسلام را شاعرى زبردست تلقى مىكردند. آيه مزبور با معرفى شاعران گمراه، بطور كنايه، نسبت شاعرى را از پيامبر اكرم (ص) نفى مىكند. استدلالهاى آيات مزبور را در اين زمينه چنين مىتوان بيان كرد:
الف- بيشتر افراد كوتهفكر كه به تصورهاى موهومى دل خوش كردهاند، از شاعرانغيرمتعهد پيروى مىكنند، ولى افرادى كه از پيامبر (ص) پيروى مىكنند، به منظور رشد يافتن و رسيدن به واقع و درك حقيقت است.
ب- شاعران بيشتر بر اساس تخيّل شعر مىسرايند. و هيچ قيد و بندى ندارند و حدّ و مرزى نمىشناسند، ولىپيامبر اسلام سنجيده و حكيمانه و بر اساس وحى سخن مىگويد!
«وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى انْ هُوَ الَّا وَحْىٌ يُوحى»
ج- كردار شاعران با گفتارشان تطبيق نمىكند، چيزهايى مىگويند كه با عملشان هماهنگ نيست، ولى پيامبر اسلام (ص) هر چه مىگويد در عمل بدان پايبند است.
با اين سه دليل، ثابت مىشود كه پيامبر (ص) شاعر نيست. اكنون بايد ديد نظر قرآن در خصوص شعر و شاعران چيست؟
شعر و شاعران از ديدگاه قرآن
قرآن با شعر و شاعران مخالف نيست و شعر را از آن جهت كه شعر است، نكوهش نمىكند و شاعران را به جرم شاعر بودن، به باد انتقاد نمىگيرد؛ بلكه ارزيابى قرآن در اين مورد بر اساس هدفها و جهتگيريهاست قرآن شعرى را نكوهش مىكند كه بىمعنا باشد و با شاعرانى مخالف است كه از حق رو برگردانده و راه فساد در پيش گيرند. اما شاعرانى كه در جهت احياى آرمانهاى مكتبى، حرّيت، عدالت و مبارزه باستمگرى شعر مىسرايند، در رديف مجاهدان راه خدا قرار مىگيرند، به همين جهت، قرآن اين دسته را از دسته اول جدا كرده و چهار صفت برايشان مىشمارد: ايمان، عمل صالح، ذكر پيوسته خدا و برائت از ظالمان.
علّامه امينى مىگويد:
«در اين آيات، نكوهش درباره شاعران متعهد نرسيده است و تنها مراد اين آيات اين است كه شاعران باطلسرا را مذمت كند. چه آنكه شعر با امواج نامرئى كه به وجود مىآورد، در روح شنونده اثر مىگذارد. قرآن مىخواهد جلوى اين اثرهاى نامطلوب را بگيرد.»
معارف قرآن (ج4) كد 4/220، ص: 152
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حضرت زینب(س) کرمان در 1389/10/21 ساعت 10:50:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1389/10/23 @ 09:54:35 ب.ظ
کوثر [عضو]
می دانم که دلت را شکسته ام و می دانم که سهم من از انتظار برای تو به خواندن دعای فرجت درقنوت نمازهایم و زیارت جمکرانت خلاصه می شود…..
با سلام ////
با مطلبی به عنوان دلنوشته به روزم و منتظر حضور گرمتون هستم
1389/10/22 @ 12:49:01 ب.ظ
عابدیان [بازدید کننده]
با سلام . بسیار عالی . در پناه حق پیروز باشید. جهت هرگونه سوال تماس گرفته یا مطالب آموزشی در صفحه پشتیبانی وبلاگ مدارس را دنبال کنید