خلاصه پایان نامه یکی از طلاب

سلام برای خواهرانی که اهل تحقیق و پژوهشند خلاصه پایان نامه یکی از خواهرانمان را انتخاب کردم و امیدوارم مورد استفادتون واقع شود

فدک قریه ای یهودی نشین در سرزمین حجاز بود که مجموع عایدات آن بین 24تا 70 هزار دینار نقل شده است . در سال هفتم هجری بعد از ماجرای پیمان شکنی یهودیان خیبر و شکست آنها ، رعب و وحشت یهودیان فدک را فرا گرفت . بنابراین فدک را با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مصالحه کردند و این ملک طبق آیه 5 و6 سوره حشر ملک خاص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شد . پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بعد از نزول آیه ی » و آت ذالقربی حقه « فدک را به فاطمه سلام الله علیها بخشید . اما بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم خلافت علی علیه السلام و فدک فاطمه سلام الله علیها توسط ابوبکر غصب شدند و فاطمه سلام الله علیها برای اثبات حقانیت خود و سکان داری شوی خود بر حکومت پرچمی  بر افشاند که 1400 سال است بر قله اسلام حقانیت اهل بیت را فریاد می زند .
فدک را گرد زمان ، غفلت و ابرهای کینه مغرضان در سایه ابهام و فراموشی قرار داده است و در جامعه عموم مردم کمتر بر موضوع فدک احاطه دارند و غفلت اندکی از خواص در مورد بیان حقانیت فدک مرا     بر آن داشت تا با دلایل قاطع بر حقانیت » ام ابیها « صحه گذاشته و با ادله محکم خط بطلان بر استدلال های مغرضان بکشم .
اهداف مهمی که در این تحقیق مورد نظر است :
دادن شناخت و آگاهی کافی در مورد مساله فدک
رفع اتهام مال پرستی حضرت زهرا سلام الله علیها در قضیه ی فدک آشنایی با سابقه ی تاریخی فدک ، اقدامات غاصبین ، اقدامات حضرت زهرا سلام الله علیها و …
سوالاتی که در این تحقیق مطرح شده عبارتند از :
1- محدوده ی فدک کجاست ؟ 2- فدک بعد از شهادت فاطمه سلام الله علیها چه سرنوشتی پیدا کرد ؟ 3- استدلال غاصبین و اقدامات آنها بعد از فدک چه بود ؟ 4- اقدامات حضرت زهرا سلام الله علیها در مقابله با غصب چه بود ؟
این تحقیق شامل 5فصل می باشد :فصل اول : کلیات تحقیق  ، فصل دوم : مشخصات جغرافیایی و سابقه ی تاریخی فدک و سرگذشت فدک بعد از فاطمه سلام الله علیها ، فصل سوم : اقدامات غاصبین بعد از غصب فدک و عوامل غصب فدک فصل چهارم : اقدامات حضرت زهرا سلام الله علیها و امیر المومنین علیه السلام بعد از غصب فدک  ،
فصل پنجم : نتیجه گیری
اهم نتایج این تحقیق عبا رتند از :

1- منظور  پیامبر ص از بخشیدن فدک به فاطمه الزهرا س دو چیز بود
: الف – زمامداری مسلمانان بعد از وفات پیامبر ص باید به علی -ع-
انتقال می یافت و این مقام و منصب احتیاج به هزینه هنگفتی داشت . ب – حیثیت و شرافت دودمانی پیامبر ص بعد از وفات وی باید به صورت آبرومندی محفوظ بماند .
2- نا رضایتی حضرت زهرا س از غاصبان ابدی شد و به علی ع وصیت کرد که آنها در تشییع جنازه ی او شرکت نکنند.
3 – فاطمه س در مورد فدک از سه طریق استحاق خود را بیان کرد :
- فدک دردست او بود . - از طریق بخشش . - از طریق ارث از پیامبر .
سبب اصرار در طلب فدک مسأله مالی نبود بلکه اولاً : حکومت وقت غرضش از غصب فدک تضعیف جناح اهل بیت ع بود و می خواست با علی ع مبارزه ی اقتصادی نماید و فاطمه الزهرا س قصد داشتند تاجلوی این کار را بگیرد . ثانیاً : کوچک ترین یاری و اعانت به ظلم ، شرکت در ظلم  اوست و سکوت فاطمه س در مقابل غصب ، کمک کلان مالی به غاصبین بود .
ثالثاً : حضرت زهرا س به دنبال مطالبه فدک ، خلافت و حکومت را برای علی ع مطالبه می فرمود . رابعاً : حضرت زهرا س با چندین مرحله اتمام حجت به خوبی مشت بدعت گذاران را باز کردند . فدک محک الهی بود که با آن دوست و دشمن اهل بیت ع مشخص شد و هدف از انقلاب حضرت زهرا س پیروزی های معمولی نبود بلکه هدف این انقلاب مطالبه خلافت و حکومت برای علی ع بود .
برگرفته ار پایان نامه : بررسی مساله فدک از خانم حلیمه زمانی استاد راهنما حجة الاسلام نورا لهی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.