خواندنیهایی درباره گوگل

نقش اینترنت و استفاده از فضای مجازی به عنوان یک رسانه جدید و اهمیت آن به عنوان سریع ترین پل ارتباطی و قدرتی اطلاعات جهان بر کسی پوشیده نیست. امروزه این رسانه آن گونه در زندگی روزمره ما جا گرفته که جزئی از زندگی نسل کنونی شده است. با توجه به جذابیت کم نظیر آن و نفوذ گسترده ای که در جوامع مختلف پیدا کرده است و همچنین هزینه های اندک آن شاید هیچ وسیله ای از وسایل ارتباط جمعی در حال حاضر قدرت رقابت با آن را نداشته باشد. اینترنت وضعیتی را پدید آورده است که فرد به تنهایی و با صرف هزینه های بسیار اندک، می تواند در گستره ای وسیع از آن استفاده کند. تاثیرگذاری بی بدیل این رسانه در مقایسه با سایر  رسانه ها، موجب شده است در سال های اخیر به عنوان مهم ترین ابزار جنگ نرم علیه ملت ها به کار گرفته شود. این ابزارها که روز به روز بر تنوع و پیچیدگی آن ها افزوده می شود. این اقتدار و فرصت را به غربیان به عنوان مبتکران و طراحان آن ها داده است که بتوانند افکار عموم یمردم در سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهند. آنان از طریق تولید نرم افزارها و سخت افزارهای خاصی که فناوری های بالای آن ها در اختیار دارند به راحتی می توانند در نهان خانه افکار  ارتباطات اجتماعی و دیدگاههای سیاسی تک تک افراد، نفوذ کنند. به فرموده مقام معظم رهبری، امروزه تاثیر رسانه ها من جمله شبکه های عظیم اطلاع رسانی اینترنتی از سلاح و موشک و از بمب اتم بیشتر است.
استفاده های فرهنگی و اخلاقی و همچنین بهره برداری های سیاسی از اینترنت موجب شده است که فرهنگ های مختلف، همگی به گونه ای از نفوذ شبکه های اینترنتی احساس خطر نمایند و در اندیشه     چاره ای برای در امان ماندن از نقش تخریبی این رسانه باشند. کشور ما در حال حاضر هم از نظر تعداد کاربر مشترک وهم از نظر میزان و ساعات استفاده از اینترنت، در صدر کشورهای خاورمیانه قرار دارد. با توجه به نفوذ روز افزون پدیده اینترنت در میان مردم، که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور ، به صورت روزانه از کاربران اینترنت به شمار می روند، اینترنت می تواند هم فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی باشد و هم تهدیدی جدی به حساب آید.
«گوگل » هم علاوه بر آن که یکی از قوی ترین موتورهای جستجوگر اطلاعات است، یکی از همان سایت های جاسوسی است که هدف جنگ نرم را به دنبال دارد و احساس خطر و نارضایتی و تهدید عده ای از کاربران را به همراه داشته است.
اما متاسفانه اکثر کاربران این سایت، متوجه این مطلب نیستند. امید است که نقد و بررسی این سایت، پرده ازگوشه ای از فعالیت های مخفیانه آن سایت بردارد.
نقد و بررسی گوگل :
گوگل شرکتی آمریکایی است که از طریق تبلیغاتی که به همراه خدمات متنوع خود ارائه می کند و یا فروش همان خدمات، بدون فرستادن تبلیغات، کسب درآمد می کند. این خدمات شامل مواردی چون جستجوی اینترنتی، ایمیل، نقشه بر خط، نرم افزارهای اداری ، شبکه های اجتماعی و اشتراک فایل های ویدیویی می شود دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد، یعنی لری پیج و سرگئی برین، گوگل را در 4 سپتامبر در سال 1998 در کالیفرنیا تاسیس کردند. این شرکت خصوصی در ماه ژوئن 1999/ تیر 1379 رسماً با سرمایه تاسیس 25 میلیون دلار معرفی شد این شرکت همچنین سرویس جستجوی پیشرفته را برای فراهم سازی اطلاعات محتوایی نیز ارائه می دهد.
تحریم کشورها:
گوگل کشورهایی از قبیل ایران را تحریم کرده و برخی از محصولات خود را غیر قابل دسترس کرده است. از خدماتی که در ایران تحریم شده اند می توان به گوگل دسک تاپ ( Google desktop) و گوگل آذر( Google earth) اشاره کرد. همچنین از دیگر تحریم های گوگل می توان به مسئله های اخیر درگیری گوگل با کشور چین اشاره نمود که سرویس های گوگل برای این کشور قابل دسترسی نبود و اخیراً این مشکل برطرف شده است. به گفته برخی کارشناسان این گونه اقدامات گوگل که به نحوی تکنولوژی را با سیاست همراه می کند می تواند از محبوبیت گوگل بکاهد و موجب نارضایتی کاربران شود. تحریم هایی که برخی کشورها در فضای سیاست جهانی امروز اعمال می کنند. در صورت تسریع گسترده در اینترنت، شاهراه جهانی و نیمه آزاد اطلاع رسانی در جهان امروزی را آسیب پذیر می کند.
جنجال های جهانی گوگلی:

صفحات: 1·

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.