زیانکارانی که خود را نیکوکار می پندارند
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْاخْسَرينَ اعْمالًا الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِى الْحَيوةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ انَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً (كهف، آيات 103- 104)
بگو آيا به شما خبر دهيم كه زيانكارترين (مردم) كيانند، آنان كه تلاشهايشان در زندگى دنيا گم و (نابود) شده با اين حال گمان مىكنند، كار نيك انجام مىدهند!
زيانكارترين مردم
بهطور معمول، زيان در كارهايى صورت مىگيرد كه به منظور استفاده و سود انجام مىشود و وقتى خسران تحقق مىيابد كه كاسب از سعى و كوشش خود به غرضى كه داشته نرسد بلكه نتيجه عملش سبب شود كه بطور مثال چيزى از سرمايه از بين برود. «1»
گاهى خسران و زيان به علت بىتجربگى و نداشتن مهارت كافى و يا حوادث غير منتظره حاصل مىشود كه بطور معمول اين نوع خسران و زيان با اندوختن تجارب و تلاش بيشتر قابل جبران است، ولى گاهى انسان سرمايه خود را در راهى به كار مىگيرد كه در واقع غير زيان حاصلى ندارد و فرد گمان مىكند كه سود كرده است و اين نوع خسارت و زيان نه تنها قابل جبران نيست بلكه هر روز دامنه آن زيادتر هم مىشود، از اين رو، خداوند متعال افرادى را كه در مسير باطل گام بر مىدارند و گمان مىكنند كه در مسير حق هستندو كارشان نيكوست، زيانكارترين مردم معرفى مىكند؛ زيرا اگر كسى مرتكب گناهى شود و نداند كه گناه مىكند و خيال كند كه كار نيكو انجام مىدهد، نه تنها درصدد جبران نخواهد بود بلكه با شدّت هر چه تمامتر به كار خود ادامه خواهد داد و تمام سرمايههاى خود را در اين راه از دست مىدهد و مصداق زيانكارترين مردم مىشود. «2»
تفسير «اخْسَرينَ اعْمالًا» از ديدگاه روايات
در روايات اسلامى، تفسيرهاى گوناگونى براى «اخْسَرينَ اعْمالًا» شده است كه هر يك اشاره به مصداق روشنى از اين مفهوم وسيع دارد. از جمله در روايتى از حضرت على عليهالسلام «اخْسَرينَ اعْمالًا» يهود و نصارا دانسته شده است كه در آغاز، بر حق بودند، سپس بدعتهايى در دين گذاردند، در حالى كه اين بدعتها، آنان را به انحراف كشانيد و گمان مىكردند، كار نيكى انجام مىدهند. «3» در حديثى ديگر ايشان پس از ذكر گفتار بالا خوارج نهروان را نيز جزء آنها دانسته اند. «4» و در حديث ديگرى نيز منظور از آن را «رهبانها» و گروههاى بدعتگزار از مسلمانان دانسته اند و در بعضى از روايات معصومين (ع) منظور از آن را منكران ولايت حضرت على (ع) تفسير كردهاند. «5»
ريشه اين زيانكارى
اينجا جاى اين سؤال هست كه چرا عدّهاى با اينكه در راه باطل گام برمىدارند، گمان مىكنند بر حق هستند و اعمالشان نيكوست؟
در جواب بايد گفت: تفكر نكردن در تميز حق از باطل، تعصب بيجا، غرور و تكبر، خودمحورى و دوست داشتن ذات از مهمترين عوامل پيدايش اين پندارهاى غلط است.
گاه چاپلوسى ديگران و زمانى در گوشه انزوا نشستن و تنها به پيش قاضى رفتن، سبب پيدايش اين حالت مىشود كه تمام كارها و افكار انحرافى و زشت در نظر او زينت داده مىشود بهطورى كه به جاى احساس شرمندگى و ننگ از اين زشتيها، احساس غرور مىكند، همانگونه كه قرآن مىفرمايد:
زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَراهُ حَسَناً «1»
اعمال زشتش در نظرش زينت داده شده و آن را نيكو مىپندارد.
در بعضى ديگر از آيات قرآن عامل اين تزيين زشتيها، شيطان معرفى شده است و به طور مسلم ابزار شيطان در وجود انسان همان خُلق و خوهاى زشت و انحرافى است.
وَ اذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ اعْمالَهُمْ «2»
شيطان اعمال مشركان را در نظرشان زينت داده است. «3»
1- المیزان ج13ص47
2- نمونه ج12ص559-564 اقتباس
3- نورالثقلین ج3ص312
4- همان
5- همان 311 - مجموعه زمزم
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حضرت زینب(س) کرمان در 1390/04/25 ساعت 08:20:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |