شیوه صحیح تبلیغ از منظر قران
سخن نرم براى هدايت
فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ اوْ يَخْشى (طه، 44)
با او به نرمى سخن گوييد، شايد پند گيرد يا بترسد.
اين آيه مىآموزد كه براى نفوذ در دل ديگران، از چه راهى بايد وارد شد و چگونه با افراد لجوج و لجام گسيختهاى چون فرعون، برخوردى جهتدار و ارشاد كننده داشت.
هر مكتبى بايد جنبه منطقى داشته باشد و همچنين كسى كه داعيه رهبرى آن را برعهده دارد بايد از سعه صدر، منطق قوى و دليل متين و روشن برخوردار باشد، چه در حدّ رسالت، چه در حدّ امامت يا فقاهت.
از اين رو، قرآن براى نفوذ در دل مردم (هر چند افراد گمراه و آلوده) نخستين دستورش برخورد ملايم و همراه با مهر و عواطف انسانى است و توسل به خشونت در مرحلهاى است كه برخوردهاى دوستانه و منطقى، مؤثّر نباشد. «1»
خداوند راه تبليغ را به حضرت موسى مىآموزد و مىگويد با فرعون به نرمى و ملاطفت سخن بگو و گفتار ليّن را شعار خود قرار ده، زيرا چنين برخوردى نفس سركش آدمى را خاضع و دل عصيانگر را نرم مىكند و دست كم راه عذر را مىبندد و حجت را تمام مىكند.
ولى سخن درشت و برخورد خشونتآميز، دل او را جريحهدار مىسازد و احساساتش را برمىانگيزد. اين درسى است كه قرآن بر آن تأكيد بسيار دارد، از جمله در سوره «فصّلت» به طور مستقيم به پيامبر دستور مىدهد منطق دشمن را با راههاى خوب دفع كن، «2» نادانى مردم را با اخلاق نيكو و پسنديده جواب ده، بديهايشان را با خوبيهايت مقابله كن و تقصيرشان را با عفو، و خشونتشان را با صبر تحمّل كن، چرا كه اوّلين نتيجه اين نوع برخوردها اين است كه دشمنيها تبديل به محبّت مىشود و مردم به بدى اخلاق خود متوجه مىشوند و كارهاى زشت خود را ترك مىكنند و دوست صميمى تو مىگردند. «3»
شرايط مبلّغ
راهنما و مبلّغ دين بايد داراى شرايط زير باشد:
الف- دعوت او به سوى خدا و اطاعت و فرمانبردارى از او باشد و منافع شخصى و خواستههاى نفسانى را در آن دخالت ندهد.
ب- علم را با عمل و تعليم را با تربيت درهم آميزد.
ج- در برابر حق، تسليم گردد و هر نوع آزار و اذيت را به جان بخرد و با طعنه و تمسخر مخالفان از هدفش دست برندارد.
د- تعليمات و موعظههايش همراه با زبان نرم و بيان لطيف باشد. «4»
ويژگيهاى سخن نرم
براى آنكه بدانيم سخن نرم چيست به مصداق روشن آن كه گفتار حضرت موسى عليهالسلام با فرعون است، توجّه كنيم تا ببينيم او چگونه برخورد كرد و براىدعوتفرعون چه شيوهاى را به كار برد. حضرت موسى با بيانى حاكى از لطف و نرمش به فرعون گفت:
هَلْ لَكَ إِلى أَنْ تَزَكَّى وَ أَهْدِيَكَ الى رَبِّك فَتَخْشى نازعات 18-19
آيا تو را رغبتى هست كه پاكيزه شوى و من تو را به پروردگارت راه بنمايم و تو پروا كنى.
اين جملات كه آهنگ محبّت و نوازش از كلمه كلمه آن به گوش مىرسد، مانند سخنان نرم و مهربانانه مادرى است كه بر بالين كودك بيمارش نشسته و او را از خواب بيدار مىكند و مىگويد: فرزندم آيا از بسترت برمىخيزى تا غذاى مطبوع و داروى شفابخشى كه برايت تهيه كردهام تناول كنى و شفا يابى؟
پس برخى از خصوصيات سخن نرم را مىتوان از اين كلام حضرت موسى به دست آورد:
الف- سؤالى بودن.
ب- سبب بيدارى فطرت شدن.
ج- بهگونهاى باشد كه از رقيب اعتراف گيرد و اين حقيقتى است كه در روانشناسى قابل توجه است و به همين جهت، امامان معصوم اين شيوه را در مناظرات خود به كار مىبردند. «5»
1- نمونه ج13ص212
2- فصلت /34 با استفاده از تفسیر المیزان ج17ص594
3- تفسیر المراغی ج8 ص131
4- کاشف ج4ص564
5-فی الضلال قرآن ج5ص747- مجموعه زمزم
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حضرت زینب(س) کرمان در 1390/04/25 ساعت 08:30:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |