طرح وحدت اسلامى
شالوده مكاتب اجتماعى بر اساس وحدت پىريزى مىشود و بدون آن هيچ ايده و انديشهاى در جامعه گسترش نمىيابد و اين خود، بهترين دليل براى طرح مسأله وحدت از سوى شارع مقدس اسلام است. كه آن را به اختصار، در دو حوزه، ارجگذارى و آسيب شناسى توضيح مىدهيم.
الف- ارجگذارى
در اين حوزه، راهها، انگيزهها، محورها و نتايج ارزنده وحدت با روشهاى گوناگون مورد ارزيابى و تأكيد قرار گرفته كه مىتوان همه را در دو فرآيند خلاصه كرد:
1- ارائه جهان بينى توحيدى:
قرآن مجيد جهان بينى اسلامى را در يك جمله بيان كرده است:
«انَّالِلَّهِ وَ انَّا الَيْهِ راجِعُونَ»
همه ما از آن خداييم و به سوى او نيز باز مىگرديم.
اين آيه شريف، مبدأ، راه و مقصد پيروان اسلام را ترسيم كرده و آنان را برگرد محور «الله» فرا خوانده است و بر اساس اين جهان بينى:
1/ 1- معبود و خالق يكى است:
«انَّ هذِهِ امَّتُكُمْ امَّةً واحِدَةً وَ انَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ»
اين امّت شما يك امّت بيش نيست و من هم پروردگار شمايم پس، تنها مرا بپرستيد.
2/ 1- پيامبر يكى است:
«وَ ما ارْسَلْناكَ الَّاكافَّةًلِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً
تو را مژده دهنده و بيمدهنده براى همه مردم فرستاديم.
3/ 1- قانون اساسى آن قرآن و مفسران واقعى آن عترت پيامبرند: در اين زمينه رسول خدا (ص) فرمود:
«انّى تارِكٌ فيكُمُ الثِّقْلَيْنِ ما انْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا كِتابَاللَّهِ وَ عِتْرَتى …»
من دو چيز گرانسنگ در ميان شما مىگذارم كه اگر به آن دو تمسك جوييد هرگز گمراه نمىشويد: 1- كتاب خدا، 2- خاندانم.
4/ 1- جهتگيرى عبادى- سياسى مسلمانان، تنها به سوى كعبه است:
«وَحيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ»
هر جا كه هستيد، روى خويش را به سوى كعبه بگردانيد.
و … با چنين جهانبينى، پيرو اسلام نمىتواند «وحدت گرا» نباشد. به همين دليل قرآن مجيد پيامبر اكرم (ص) را از صف تفرقهافكنان جدا مىداند و مىفرمايد:
«انَالَّذينَ فَرَّقوُا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فى شَىْءٍ»
كسانى كه آيين خود را پاره پاره كردند و دسته دسته شدند، توهيچ رابطهاى با آنان ندارى.و در آيهاى ديگر بر پيشانى تفرقه افكنان، مُهر شرك مىكوبد و مىفرمايد:
«… وَ لا تَكُونُوا مِنَالْمُشْرِكينَ* مِنَالَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً …»
صفحات: 1· 2
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط حضرت زینب(س) کرمان در 1389/11/11 ساعت 05:18:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |