ادب تلاوت قرآن

ادب تلاوت

اولین مرحله استفاده و بهره مندی از قرآن کریم تلاوت آیات است که در کنارش باید مضامین آنها را خوب فهمید و سپس بدان عمل کرد  باید سعی کنیم تلاوت ما شبیه تلاوت رسول الله باشد و مانند آن حضرت عمق دل و جان خود را با قرآن پیوند بزنیم.زیرا تمام رفتار و سنت وسیرت ایشان از جمله تلاوتشان برای جامعه ی اسلامی اسوه ی حسنه ای است که باید بدان اقتدا کرد.
آغاز تلاوت باید با استعاذه باشد و پناهنده شدن به خداوند از شر وسوسه های شیطان
فاذا قرات القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم.
در هنگام تلاوت وقتی به آیات رحمت می رسیم با معنای آن آشنا شده و محتوای آن را که همان رحمت مخصوص است از خدای سبحان مسئلت کنیم و آنگاه که به آیات عذاب می رسیم از خدای سبحان آمرزش بخشایش و نجات را طلب کنیم . چنین تلاوتی می تواند گردوغبار قلب تلاوت کننده را بزداید.
با زبان ودهان آلوده نمی توان قرآن طاهر را تلاوت کرد از این رو لازم است پیش از تلاوت به تطهیر و تنظیف جسمی و معنوی و دهان و زبان بپردازیم. باید با مسواک کردن و مانند آن فضای دهان را تمیز و نظیف نمود و با استغفار بوی بد گناهانی مانند غذای حرام و سخنان ناشایست را زدود.
باطن گناه جز تعفن و پلیدی نیست به همین دلیل دستور فرموده اند ،تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روانح الذ نوب،بحارالانوار ج 93-ص 278
اگر اهمیت و فضیلت تلاوت قرآن برای ما روشن شود و بدانیم که قرآن تکلم و سخن گفتن با خداوند باماست و با طهارت باطن و انس با قرآن لذت تلاوت را بچشیم هیچ گاه حاضر نمی شویم بین خود و قرآن فاصله بیندازیم و هرگز از فیض عظیم آن حداقل با تلاوت 50 آیه در شبانه روز محروم نمی گردیم.

 

 

  • نظر از: حضرت زینب(س) کرمان
    1389/10/08 @ 12:29:38 ب.ظ

    حضرت زینب(س) کرمان [عضو] 

    متشکریم . ان شاءالله شما هم موفق و همواره در پناه حق
    به امید تعجیل در ظهور حضرت مهدی عج الله

  • عابدیان
    نظر از: عابدیان
    1389/10/08 @ 11:55:45 ق.ظ

    عابدیان [بازدید کننده] 

    با سلام
    تشکر از حضورتون
    انشاالله در پناه حق پیروز باشید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.