پله اول

پله اول

پله اول

« پی گیری مقاصد مادی و اهداف معنوی و انسانی ، نیازمند انگیزه و خواست قلبی است. انسان بدون علاقه و انگیزه ، نه تنها در مقابله با مشکلات و موانع ، فاقد قدرت پایداری و استقامت است و کوچک ترین مساله ای می تواند او را به سادگی از پای درآورد ، بلکه اساسا آدمی بدون دارا بودن انگیزه ای قوی ، هیچ هدفی را دنبال نخواهد کرد. محرّک و انگیزه درونی از قوی ترین عوامل تکامل و رکن اساسی تمامی تلاش ها و فعالیت های مادی و معنوی است».

تلاش و فعالیت ظاهری ، با همه تأثیر و نقشی که در تحقق اهداف مادی . پیشبرد مقاصد معنوی دارد ، انعکاس خارجی خواست درونی ، و فرع وجود انگیزه است ؛ از اینرو مقاصد بزرگ انسانی و اهداف ارزشمند معنوی که کار و کوششی دامنه دار ، فعالیتی وسیع ، و تلاشی گسترده را می طلبد ، به تناسب گستردگی ، بزرگی ، و ارزشی که داراست ، نیازمند طلب و اراده ای پولادین ، و خواست و انگیزه ای بسیار قوی است. و تنها در آن صورت استکه انسان در برابر کوبنده ترین مشکلات ، و سخت ترین موانع ، در جسم و تن خویش احساس ناتوانی نکرده ، آنی از پای نخواهد نشست.

برگزیدن راه سلوک و حرکت در مسیر کمال و کوشش در راه حقّ ، به لحاظ ارجمندی هدف و به تناسب شأن و منزلت مقصد ، نیازمند شور و شوقی زائد الوصف ، خواست و اراده ای بی پایان ، و اشتیاقی بی حد و مرز است ، تا در پرتو آن ،پوینده راه حقّ و مشتاق وصال محبوب ، سر از پای

نشناخته ، از همه چیز و همه کس جز مطلوب حقیقی بگذرد و در پی گیری مقصود والای خویش لحظه ای درنگ نکرده ، کوچک ترین تردیدی به خود راه ندهد.

دست از طلب ندارم تا کام من برآید                         یا تن رسد به جانان یا جان زتن برآید

بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر                        کز آتش درونم دود از کفن برآید

البته گر چه تلاش در جهت تقویت اراده و تعمیق انگیزه ، برای پی گیری هر هدف مادی یا معنوی ، از اصول اساسی و از امور بسیار مهمی است که غفلت از آن به مثابه سست شدن پایه های حرکت در مسیر آن هدف ، و به منزله فروریختن ارکان هرگونه فعالیت و کار و کوشش در آن زمینه است ، لیکن آنچه که طریق سالک راه حقّ را از طرق مادی و فعالیت های روزمره سایر مردم متمایز ساخته ، و مسئولیت خطیر وی را جهت حفظ و حراست از آن بسیار دشوار می گرداند ، ضرورت تلاشی خستگی ناپذیر و کوششی پیوسته و لحظه به لحظه برای تصحیح انگیزه ، و تطهیر نیت از هرگونه ناخالصی و رنگ و بوی غیر الهی است.

                                                                   منبع: فرهنگ اخلاق از عباس اسماعیلی یزدی 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.